Bjoern Wylezich / Shutterstock.com

Nieuws Halfjaarcijfers

Omzet Jumbo profiteert van coronacrisis

14 Juli 2020 - Jorine Cosse - 1 reactie

Dat supermarkten in de lockdown periode veel aanloop hadden, is inmiddels wel bekend. Het Brabantse Jumbo realiseerde een forse omzetgroei over de eerste helft van 2020. Dochterbedrijf La Place presteerde daarentegen flink minder door de sluiting van horecagelegenheden.

De omzet van Jumbo steeg fors over de eerste helft van dit jaar. Met een groei van 14,2% (+€634 miljoen) kwam het uit op €5,1 miljard. Ook de autonome groei van de supermarktketen nam met 9,5% fors toe. Zo trok de online omzet trok aan met maar liefst 50%. Volgens Jumbo is de groei te danken aan de verandering in het koopgedrag van de consument door de coronacrisis. Er wordt meer geld besteed aan dagelijkse boodschappen nu onder andere de horeca geen optie is.

Ontwikkelingen
Jumbo heeft grote ambities. Zo wordt het aantal winkels verder uitgebreid met 25 vestigingen in België en Nederland, waardoor het totaal uitkomt op 697 locaties. Dit wordt voornamelijk gerealiseerd door voormalige Hema en Marqt locaties om te bouwen naar Jumbo winkels. 

Ook digitaal blijft Jumbo uitbreiden, aldus de keten. Dit om op de behoefte naar online winkelen in te spelen. Het in 2019 gelanceerde klantenprogramma 'Jumbo Extra's' heeft naar eigen zeggen inmiddels landelijke dekking, mede dankzij de crisis en daarbij heeft Jumbo vaart gezet achter het bruikbaar maken van haar Jumbo Foodcoach app. Stapsgewijs wordt de app beschikbaar gemaakt voor alle klanten, waar het voorheen enkel beschikbaar was voor topsporters.

Toch gaat niet alles de keten voor de wind. Ondanks het feit dat Jumbo aankondigt dit jaar 100.000 medewerkers in dienst te hebben, worden er ook ontslagen doorgevoerd. Op het hoofdkantoor wordt de organisatie op de schop genomen, waardoor er 120 banen komen te vervallen.

La Place
Voor dochteronderneming La Place waren het minder gunstige tijden. Alle vestegingen moesten hun deuren sluiten, vanwege de coronamaatregelen van de overheid. Daarbij zijn de Nederlandse Hudson Bay vestigingen definitief gesloten. Door beide ontwikkelingen heeft de omzet van het concept flink te lijden gehad. Vorig jaar behaalde het in dezelfde periode een omzet van €82 miljoen, voor de eerste helft van dit jaar is het met €33 miljoen nog niet eens de helft.

Inmiddels zijn zo'n 30 restaurants weer geopend, maar voor 23 andere locaties wordt een alternatieve invulling bedacht. Jumbo laat nieuwe ontwikkelingen los op het concept van La Place en ziet voor de betreffende 23 vestigingen geen mogelijkheid om mee te komen in deze ontwikkelingen. De 480 bijhorende medewerkers van de te sluiten locaties worden ondergebracht bij andere vestigingen van zowel La Place als Jumbo.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Jorine Cosse

Redacteur bij Boerenbusiness die zich verdiept in de markten van zuivel, varkens(vlees) en voer. Jorine analyseert onder meer wekelijks de ruwvoermarkt en periodiek de markt van mengvoer.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
1 reactie
Abonnee
sjappie 14 Juli 2020
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/financieel/artikel/10888352/omzet-jumbo-profiteert-van-coronacrisis]Omzet Jumbo profiteert van coronacrisis[/url]
haha producent de dupe
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden