Duitse boeren weten op een slimme manier het verhaal achter hun product te vermarkten. Regionale herkomst en duurzaamheid spelen een grote rol. Er gaat ook veel geld in om.
Dat zegt Kirsten Peeters, landbouwattaché in Duitsland, tegenover Agroberichten Buitenland. Het is haar kerntaak om mensen, bedrijven, organisaties en overheden in Nederland en Duitsland met elkaar te verbinden.
Onderscheid en parallellen
Volgens Peeters zijn de Duitse en Nederlandse agrofoodsectoren in velerlei opzicht vergelijkbaar. Transparantie in de voedselketen en kringlooplandbouw staan ook in Duitsland hoog in het vaandel. Evenals de digitalisering en de aandacht voor dierenwelzijn, waarin vergelijkbare ontwikkelingen in beide landen plaatsvinden. Maar de Nederlandse landbouw kan leren van de markt-en promotie strategieën voor voedsel uit de eigen regio die de Duitsers met succes hanteren.
Bewondering en kritiek
Peeters zegt dat de Duitsers aan de ene kant bewondering hebben voor de Nederlandse landbouw. Ze noemt het Beter Leven keurmerk als voorbeeld van een succesvolle benadering waar de Duitsers jaloers op zijn. Maar aan de andere kant vragen ze zich af hoe een klein land de tweede exporteur van land-en tuinbouw producten ter wereld kan zijn. "Die topproductie moet toch ten koste gaan van het milieu?"
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/financieel/artikel/10887629/neem-voorbeeld-aan-promotie-duitse-producten]Neem voorbeeld aan promotie Duitse producten[/url]