Farmers Defence Force (FDF) ontwikkelt samen met de supermarkten, verenigd in het CBL, het keurmerk Farmer Friendly. Dit concept is bedoeld om Nederlandse boeren een betere positie te geven in de keten en zo eerlijker te worden beloond voor hun producten. Daarvoor wordt ook een Farmer Friendly coöperatie van boeren opgericht.
Dit heeft FDF bekendgemaakt in een mededeling aan haar volgers. De eerste gesprekken zijn gevoerd met 'een belangrijke Nederlandse supermarktkoepel', meldt de boerenbeweging. Kort geleden plaatste FDF-voorzitter Mark van den Oever een foto van hem met onder meer CBL-directeur Marc Jansen in de app-groepen van FDF.
Super vindt eerlijke beloning boer belangrijk
De samenwerking is opvallend, omdat FDF en het CBL voor de kerst nog een kort geding met elkaar uitvochten om demonstraties met trekkers voor distributiecentra van supermarkten te voorkomen. Nu gaat het over een andere boeg. "Supermarktketens hebben in de media al vaker aangegeven dat zij een eerlijke beloning voor de boeren belangrijk vinden. Het keurmerk is positief ontvangen. Verdere besprekingen volgen om te kijken of en hoe we in de toekomst samen kunnen werken.", aldus FDF.
De bedoeling is dat supermarkten via reclame-uitingen laten zien dat zij het keurmerk Farmer Friendly toegekend hebben gekregen, verklaart FDF. "Voor consumenten wordt op deze manier zichtbaar of de supermarkt vriendelijk met Nederlandse boeren omgaat (prijs) en door Nederlandse boeren geproduceerde, eerlijke producten van hoge kwaliteit verkoopt. Hierdoor kan de consument een bewuste keuze maken."
Sterren systematiek
Het keurmerk bestaat uit een zogenaamde sterren systematiek. Een supermarkt komt in aanmerking voor het een, twee of drie gouden sterren keurmerk. De supermarkt draagt over de jaaromzet rechtstreeks een percentage af aan de boeren die lid zijn geworden van de Farmer Friendly coöperatie, die FDF gaat oprichten. Het keurmerk krijgt een afdrachtsystematiek, in de vorm van 1%, 2% of 3% van de jaaromzet van de supermarkt. Het percentage hangt af van het keurmerk dat de supermarkt heeft verworven, meldt FDF.
Farmers Defence Force meldt tevens naast de stichting ook een vereniging op te richten. Het doel van de vereniging is het verbeteren van de marktpositie van de boer in de keten en een eerlijker margeverdeling. Daarmee wordt FDF ook een ledenorganisatie. Via de stichting blijft FDF de belangenbehartiging en dus ook eventuele acties organiseren.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/financieel/artikel/10885897/fdf-ontwikkelt-keurmerk-met-supermarkten]FDF ontwikkelt keurmerk met supermarkten[/url]