Boerenbusiness introduceert dit jaar de Boerenbusiness Awards, die worden uitgereikt op het Nationaal Economisch Landbouwcongres. We trappen af met de inschrijving voor de Agribusiness Award. Elk bedrijf in de agribusiness dat een vernuftig idee, product of dienst heeft, kan zich tot en met 15 oktober 2019 aanmelden. Aalt Dijkhuizen, de voorzitter van de vakjury, is blij met de Awards. "Als sector zijn we veel te bescheiden."
Dijkhuizen, onder meer voorzitter van het Topteam Agri&Food, bepaalt als aanvoerder van de jury wie er met de eerste Agribusiness Award vandoor zal gaan. De winnaar ontvangt, naast een mooie trofee, een mediapakket van Boerenbusiness ter waarde van €6.500. "In de Nederlandse agri- en foodsector vinden iedere dag slimme, nieuwe ontwikkelingen plaats. We zijn echter niet de sector die dat meteen aan de grote klok hangt", zo vertelt Dijkhuizen.
Vernieuwingen in de agribusiness blijven naar zijn beleving te vaak onder de oppervlakte. "Dat is jammer, zeker wanneer er in de gehele sector van kan worden geprofiteerd. Dat kan een commerciële insteek hebben, maar ook het leveren van een bijdrage aan het positieve imago van de sector. Kortom, alle reden om interessante producten of diensten aan te melden voor de Boerenbusiness Awards."
Wat is de toegevoegde waarde van de Agribusiness Award?
"De Agribusiness Award richt zich op de gehele keten, terwijl veel andere awards zich beperken tot 1 enkele schakel. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de Agrarisch Ondernemer van het Jaar. Ook fantastisch, maar uiteindelijk is het produceren van voedsel een ketenaangelegenheid, waaraan elke schakel zijn of haar bijdrage levert. Heel goed dus dat de Agribusiness Award zich op die keten richt."
De inzendingen moeten, zo benadrukt Dijkhuizen, wel aan 1 belangrijke voorwaarde voldoen: "De boer moet er op een of andere manier voordeel van hebben. Dat is meer dan terecht, want de boerenschakel vormt een belangrijk onderdeel van het totale succes van de Nederlandse agri- en food keten", aldus de juryvoorzitter.
- Aalt Dijkhuizen
Naast Aalt Dijkhuizen, bestaat de vakjury uit Pierre Berntsen (directeur Agrarische Bedrijven bij ABN Amro) en Jan Omvlee (oud-exportdirecteur bij Rijk Zwaan). Samen beoordelen zij alle inzendingen op basis van vooraf bepaalde criteria en vervolgens nomineren zijn 3 kanshebbers voor de Agribusiness Award 2019.
Waar moeten de inzendingen verder aan voldoen, naast een bewezen werking voor de agrarisch ondernemer?
"Het moet nieuw zijn, maar zich al wel in de markt hebben bewezen. Een goed idee op papier is dus niet genoeg." Daarbij zijn duurzaamheid en rentabiliteit ook eigenschappen die de jury gaat meewegen. "Ik vind het belangrijk dat het leidt tot een betere productiviteit. Dat wil zeggen met dezelfde grondstoffen meer produceren, of juist hetzelfde produceren met minder grondstoffen. Dat is niet alleen belangrijk voor de kostprijs van het product, maar ook voor de footprint (benodigde ruimte, uitstoot broeikasgassen)."
Ook het streven naar een betere productkwaliteit weegt mee, zo geeft hij aan. "Denk aan de houdbaarheid, de voedselveiligheid, het dierenwelzijn, de arbeidsomstandigheden. Ook meer transparantie in de keten, zodat de consument kan nagaan wat waar is gebeurd, staat bij mij hoog in het vaandel. Tot slot moet het product een zo breed mogelijke toepasbaarheid kennen."
Meld je direct aan
Heeft jouw bedrijf een dergelijk slimme vernieuwing (product of dienst) op de markt gebracht? Twijfel niet en meld je voor 15 oktober 2019 aan via Boerenbusiness.nl/awards. De winnaar krijgt, naast de Award, een mediapakket ter waarde van €6.500.
Naast een Agribusiness Award, reikt Boerenbusiness ook de Impact Award uit voor de persoon met de meest positieve invloed op de gehele sector. Inschrijven en nomineren kan vanaf 15 oktober. Beide awards worden op het Nationaal Economisch Landbouwcongres van Boerenbusiness (op 18 december 2019 in Flint te Amersfoort) uitgereikt. Wil je erbij zijn? Bestel snel je kaartjes via landbouwcongres.nl.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/artikel/10883826/hang-slimme-vindingen-vooral-aan-de-grote-klok]'Hang slimme vindingen vooral aan de grote klok'[/url]