Verschillende politici in Duitsland zijn voor een hogere btw op vleesproducten. De btw-verhoging moet inkomsten genereren voor investeringen in dierenwelzijn en moet er eveneens voor zorgen dat de hoge vleesconsumptie gaat dalen. Echter, niet iedereen is een voorstander van dit plan.
Op dit moment bedraagt de btw op vlees 7%, maar diverse politici (onder andere van de SPD, Grünen en het CDU) pleiten ervoor dat het btw-tarief wordt verhoogd naar 19%. Dit moet enerzijds zorgen voor extra inkomsten die gebruikt kunnen worden voor investeringen in het dierenwelzijn en anderzijds voor het verlagen van de vleesconsumptie.
Thomas Schröder, de voorzitter van de Duitse dierenbescherming, meldt dat er met name veel kleine boeren zijn die de leefruimte van hun dieren wel willen uitbreiden, maar die geven tegelijkertijd aan dat dit voor hen momenteel financieel niet mogelijk is. "Een zogenaamde vleestaks is dan de perfecte oplossing", meldt hij aan de Duitse krant 'Neue Osnabrücker Zeitung'.
Negatief voor boeren
Niet iedereen is echter een voorstander van het geïntroduceerde plan. De tegenstanders komen vooral uit de liberale FPD en rechts-populistische AfD. Zij vrezen dat Duitse boeren er bekaaid vanaf zullen komen, omdat de koper zal kiezen voor goedkoper vlees (dat dan waarschijnlijk niet uit Duitsland komt). Dat argument heeft sommige voorstanders ook doen twijfelen over de haalbaarheid van het plan.
Volgens anderen gaat de maatregel zijn doel voorbij; een hogere prijs zou met name biologisch vlees parten spelen. Daarnaast meldt het ministerie van Financiën in Duitsland dat inkomsten uit een belasting niet kunnen worden vastgelegd voor een bepaald doel; in dit geval het verbeteren van het dierenwelzijn. Het ministerie van Leefmilieu stelt daarom andere maatregelen voor, bijvoorbeeld een strengere mestwetgeving om een daling in de veestapel te stimuleren.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.