ABZ Diervoeding heeft nog nooit zoveel omzet gedraaid als in 2018. Ook kende het mengvoerbedrijf veel nieuwe leden. Dat laatste is opvallend, omdat de mengvoermarkt momenteel krimpende is.
De omzet van ABZ Diervoeding steeg over 2018 naar €210 miljoen en het Nijkerkse bedrijf wist daarnaast een winst te boeken van €1,5 miljoen. Dat is overigens wel €0,5 miljoen minder dan vorig jaar. Desondanks spreekt ABZ Diervoeding van een prima resultaat, gezien er afgelopen jaar veel is geïnvesteerd in innovatie.
Daarnaast mocht de coöperatie 94 nieuwe leden verwelkomen, waarmee het totale aantal leden van ABZ Diervoeding uitkomt op 1.748 leden. Dat is een stijging van 5% ten opzichte van 2017. Opvallend is dat dit niet in lijn is met de mengvoerafzet, want die daalde over 2018 juist met 5.000 ton tot 619.000 ton (-0,8%).
Sterke groei in biologische voeders
De daling in de mengvoerafzet komt met name vanuit de pluimveesector (-8%). In andere sectoren steeg de afzet namelijk wel; de varkenshouderij toonde een stijging van 3,5%, de herkauwers noteren een plus van 2% en de biologische mengvoersector stijgt met 20%. Hoewel de stijging in de laatstgenoemde groep significant is, is de afzet van biologisch mengvoer nog bescheiden; het is slechts 1% van de totale afzet.
ABZ Diervoeding is in 2018 in zee gegaan met Gelre IJsselstreek (GIJS) en heeft vervolgens de varkenstak van GIJS geïntegreerd. Dit ook een reden voor de stijging in het aantal leden. "Desondanks komt het gros van de nieuwe leden voort uit reguliere ledenwerving", zo laat Marcel Roordink, de algemeen directeur van ABZ Diervoeding, weten.
Kostprijs verlagen
Roordink geeft daarnaast aan dat de daling van de mengvoerafzet in de pluimveehouderij vooral komt doordat een aantal pluimveehouders het mengproces in eigen handen neemt. Zij hopen zo de kostprijs wat te verlagen. "Aangezien wij een coöperatie zijn, hebben wij het beste voor met onze leden. Dit betekent dat wij in veel gevallen wel de grondstoffen leveren voor deze pluimveehouders. Dit is echter enkel papieren handel en komt dus niet bij ons in de fabriek."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.