De telers die zich verenigen voor de afzet van hun groenten en fruit kunnen op lucratieve subsidies rekenen. De Gemeenschappelijke Marktordening (GMO) Groenten en Fruit betaalt in totaal namelijk €133 miljoen uit aan 9 Nederlandse producentenorganisaties (verspreid over 5 jaar).
Voor 2019 zijn 9 producentenorganisaties erkend in Nederland, zo meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl). Zij ontvangen vanuit de Europese Unie (EU) gezamenlijk €133 miljoen, verspreid over een periode van 5 jaar. Het bedrag per producentenorganisatie verschilt. Een organisatie moet wel worden erkend door RVO.nl en het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.
Organisatie moet verkopen
"Om een producentenorganisatie op te richten, moet deze organisatie minimaal 10 producerende leden hebben", zo legt persvoorlichter Mathijs Tax uit. "Daarnaast moeten zij gezamenlijk minimaal €25 miljoen omzet hebben. Een belangrijke voorwaarde is dat de producentenorganisatie daadwerkelijk belast is met de verkoop van hun producten."
De 9 organisaties zijn veelal actief in de afzet van (kas)groenten. Ook is er 1 organisatie voor bijvoorbeeld de verkoop van paddenstoelen. In de akkerbouwsector zijn 'Telersvereniging De Schakel' en 'Telerscoöperatie Nautilus' uit de Noordoostpolder het meest bekend. De Schakel richt zich veelal op conserven en Nautilus op biologisch geteelde gewassen. Voor 2019 is 1 nieuw erkende producentenorganisatie: Coöperatie DOOR uit Maasdijk. Ook deze organisatie is actief in de kasgroentes.
Subsidiabel
De EU stimuleert de afzet van producten via een producentenorganisatie. De subsidie heeft deels als doelstelling schommelingen in het inkomen van telers te beperken, en de groente- en fruitconsumptie te verhogen. De personeelskosten, duurzame productiemiddelen, overige en algemene kosten zijn subsidiabel. Daarnaast is het doel kwaliteit en duurzaamheid van de producten te verhogen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.