Case IH toont in februari een nieuwe versie van de populaire zware trekkerserie 'Magnum', die na de Amerikaanse lancering ook in Europa zal arriveren. In het nieuwe model gaan cabine en bediening volledig op de schop.
Fabrikanten doen tegenwoordig net zo hard mee met de geruchtenmolen als mechanisatiefanaten die het net afspeuren naar foto’s en technische details. Zo verscheen 11 januari een 'teaser' van een Amerikaanse dealer van Case IH op Youtube. Ook Case IH zelf toonde beelden. Dankzij deze video weten we 1 ding: er komt een nieuwe bediening. In december dook plotseling een foto op van een nieuw bedieningsconcept. Dat bleek dus geen verzinsel.
Magnum
De huidige serie stamt uit 2014 en telt 5 modellen. Samen met de blauwe evenknie T8 (New Holland) is het de enige standaardtrekker die af fabriek op rupsen te bestellen is. De naam staat vooral synoniem voor de zware wieltrekkers van het merk. In Nederland en België worden niet veel van deze trekkers verkocht; ze zijn bedoeld om flinke hectares te maken met grote werktuigen en zijn voor transport minder geschikt. Zeker door de komst van de compacte Optum is zijn rol verkleind bij loonwerkers. Voor Nederland is het vooral interessant wanneer de nieuwe bediening op de kleinere Puma en Maxxum beschikbaar komt.
Het meest opvallend is de nieuwe terminal, als vervanger van de huidige AFS Pro 700. Het scherm is behoorlijk wat breder en heeft veel weg van de grote terminal van Trimble. Ook de bediening is duidelijk anders. Niet zo vreemd, want op de huidige software hebben de gebruikers flink wat aan te merken.
Luxeauto
Het vaste rijhendel van nep-chroom bleef, maar met meer knoppen. De 2 schuifjes voor handgas en het instellen van de cruise zijn verdwenen. Er is een grote kans dat 1 van de 2 grote scrollwielen die functie overneemt, net zoals je op luxe (Duitse) auto’s ziet. Verder gaat het om details. Het interieur oogt van frisbruin leer, er is een ruitenwisser rechts en zo meer. De typisch Amerikaanse rode leren stoel bleef.
De rijders van Magnum zijn gewend om het zonder dashboard te moeten stellen. In een fikse A-stijl vind je alle digitale en analoge klokken. Op de 2020 Magnum vervangt een chique LCD-display die; je vindt bijvoorbeeld zaken over de transmissie, vloeistofniveaus en de snelheid.
Hoe de cabine er van buiten uit gaat zien, is voorlopig afwachten. Wel is duidelijk dat de nieuwe en agressieve Case-neus in het onderwerp wordt geïntegreerd. De Optum startte de traditie en ook het autonome concept, dat de fabrikant in 2016 toonde, had een dergelijk ontwerp.
Autoom?
Die autonome trekker is nog een dingetje. Toen het merk die trekker op de Sima in 2017 toonde, liet CEO Andreas Klauser weten binnen 3 jaar autonome voertuigtechniek op het productiemodel te lanceren. Is het een reden waarom de slogan van het nieuwe model 'Freedom is coming' is?
Zonder in theorieën te verzanden, is het nu afwachten tot 13 februari. Op die datum toont Case IH de Magnum voor het eerst (op World Ag Expo in Californië). Echter, om de trekker hier te zien, moet je wachten tot de Agritechnica, want Case IH slaat de Sima over. Op die beurs vind je wel de Versum CVX. Dit is een kleine en luxe 4-cilinder met CVT transmissie. New Holland showde hem op de Eima afgelopen najaar. De Magnum is vanaf 2020 leverbaar.
Reactie van de concurrent
Ook New Holland toont een teaser van hun nieuwe T8, al is die minder ingrijpend verandert. Vooral de terminal lijkt aangepast. Dat er een blauwe variant in aantocht is, is een kwestie van tijd. In Amerika is de 8R de grote concurrent; die stamt uit 2013 en krijgt vroeg of laat ook een update. Om te beginnen met de CommandPro bedieningshendel, die al op de 6R verkrijgbaar is. Het wordt interessant wat rood en groen gaan doen om elkaar af te troeven.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.