De Noorse bedrijven Yara en Kongsberg hebben de handen ineen geslagen om een containerschip te ontwikkelen dat autonoom is en elektrische motoren heeft. Dit zal tevens het eerste autonome containerschip ter wereld zijn.
Het schip zal YARA Birkeland gaan heten en zal een verbinding vormen tussen de kunstmestfabriek van Yara in Porsgrunn en de nabijgelegen havens van Brevik en Larvik. Daarbij zal het containerschip ook een stuk minder vervuilend zijn. Als laatste zal het 40.000 ritten met vrachtwagens door dichtbevolkte gebieden op het land besparen.
Duurzaamheidsdoelen Verenigde Naties
De YARA Birkeland zal in eerste instantie opereren als een bemand vaartuig. Het containerschip moet in 2019 op afstand bestuurd kunnen worden. Uiteindelijk zal het schip in 2020 volledig autonoom moeten varen.
Het emissieloze vaartuig is, volgens de bedrijven, een game-changer voor de maritieme transport en zal daarbij bijdragen aan de duurzaamheidsdoelen van de Verenigde Naties. 'Voor een internationaal kunstmestbedrijf als Yara is het een logische stap om te investeren in dit schip. Wij hebben namelijk de missie om de wereld te voeden en de planeet te beschermen', aldus Svein Tore Holsether, CEO van Yara. 'We zijn trots dat we samen met Kongsberg kunnen samenwerken om dit schip t realiseren en operabel te maken.'
'Met het verplaatsen van vrachttransport van land naar zee, gaat de YARA Birkeland een enorme bijdrage leveren aan het behalen van nationale en internationale milieudoelen. Het nieuwe concept is boven een grote stap vooruit, wat betreft het beperken van overzees transport in het algemeen', aldus Geir Håøy, CEO van Kongsberg.
Transport over land overbodig
Het nieuwe autonome containerschip zal een groot deel van het transport over land overbodig maken. Holsether: 'Er zijn nu elke dag meer dan 100 ritten met dieselvrachtwagens nodig om de productie van de fabriek in Polsgrunn naar de havens in Brevik en Larvik te vervoeren. Vanuit die locatie gaan de producten door naar afnemers over de hele wereld. Met dit autonome en op batterijen werkende containerschip verplaatsen we het transport van de weg naar de zee. Daarmee reduceren we geluidsoverlast, reduceren we de uitstoot van fijnstof, NOx en CO2 en verbeteren we de veiligheid op lokale wegen.'
Nieuwe technologieën
Kongsberg is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en oplevering van alle belangrijke technologieën op de YARA Birkeland. Daarbij moet men denken aan de sensoren, de integratie van techniek voor operaties op afstand, het elektrisch varen en de controlesystemen voor onder meer de batterijen en de aandrijving.
De huidige controle- en monitorsystemen van Kongsberg zijn al in staat om technologie te leveren voor onbemande operaties. 'Het ontwikkelen van systemen voor autonome operaties is een natuurlijke stap van Kongsberg. We zijn namelijk al tientallen jaren bezig met de ontwikkeling en integratie van geavanceerde sensoren en controle- en communicatiesystemen op allerlei gebieden binnen de scheepvaart. De YARA Birkeland zal het criterium worden voor de toepassing van innovatieve maritieme technologie voor een efficiëntere en milieuvriendelijkere scheeptransport', aldus Håøy.
In Noorwegen gaat over een half jaar ook al een autonome veerboot varen.
Vanaf 2020 moet het schip volledig autonoom varen
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.