Fabrikant schermt techniek af

Cema zet strijdt in tegen trekker tuning

24 Oktober 2014 - Niels van der Boom

Het zogenaamd tunen van motoren in trekkers en zelfrijders, om ze minder brandstof te laten verbruiken en meer werk te laten verrichten, is een doorn in het oog van brancheorganisatie Cema en fabrikanten. Ze verhogen namelijk de uitstoot van roet- en NOx-deeltjes. En dat proberen trekkerbouwers juist tegen te gaan met allerlei systemen.

De eisen om meer te doen tegen het chippen van motoren verschijnen gelijktijdig met het Stage 5 eisenpakket. Echter, de regels staan hier los van en zullen al eerder in werking worden gesteld. Cema, de brancheorganisatie voor machinefabrikanten, verwacht dat dit zeer binnenkort zal gaan gebeuren.

Fabrikanten gaan tunen van trekkers bemoeilijken

‘De automotive sector en industrie heeft al gezegd het tunen van motoren zoveel mogelijk te zullen beperken’, verteld Ivo Hostens, Senior Technical Advisor bij Cema. ‘Door middel van hardware en software maken zij het externe bedrijven moeilijker om de motor aan te passen. Bijvoorbeeld wanneer vermogen wordt toegevoegd, het koppel verlegd of wanneer emissie technieken als SCR en DOC worden omzeild. Ook de agrarische sector moet hier straks gehoor aan geven. Daarom wordt een nieuwe subgroep gecreëerd binnen de regelgeving.’

De nieuwe regels beperken zich niet alleen tot afscherming van het systeem om tuning tegen te gaan. Ook moet het zo moeilijker worden om agrarische machines te stelen. ‘We maken ons niet de illusie dat tuning hierdoor niet meer plaats zal vinden’, zegt Hostens. ‘Echter, het wordt de bedrijven wel moeilijk gemaakt. Daarnaast kan een fabrikant zijn techniek niet helemaal dichttimmeren. Je bent namelijk verplicht om onafhankelijke monteurs toegang te geven tot jouw systeem.’

Om het bedrijven moeilijker te maken chips te instaleren, of de software aan te passen, komt er zeer waarschijnlijk een database met erkende installateurs. Die bestaat al voor de automotive industrie en in de toekomst dus ook voor de landbouwmechanisatie. Ben je een ZZP’er of onfhankelijk mechanisatiebedrijf, dan moet jouw naam op een lijst staan voor je toegang krijgt tot het hart van de trekker. Een tune-bedrijf komt er dan logischerwijs niet meer zo makkelijk in. Ondanks dat lukt het bedrijven ook nog steeds om auto’s en motorfietsen te tunen. De vraag is dus hoeveel effect het uiteindelijk heeft. Wellicht dat fabrikanten nog de grootste klap uitdelen. Bijvoorbeeld door veel strenger om te gaan met garantieclaims wanneer tuning in het spel is geweest.

Uiteraard maakt Cema zich geen illusies over de praktijk. ‘Het is voor agrariërs en loonbedrijven veel te aantrekkelijk om een motor te laten tunen’, meent Hostens. ‘Door de motor te tunen kan tot twintig procent brandstofbesparing worden behaald. Dat tikt flink aan voor een grote loonwerker. Kiezen we ervoor om een gedoogbeleid te hanteren wat betreft tuning, dan is Cema van mening dat ook soepeler met de emissie eisen om moet worden gegaan. Maar, gezien de huidige ideeën in de Europese Commissie is dat niet het geval. De ‘groene’ lobby is erg sterk. Voor compact tractoren hoeft nu niet aan eisen te worden voldaan maar, wellicht gaat dit veranderen. De agrarische sector heeft te laat beseft wat deze maatregelen voor hun betekenen. Nu is het te laat.’

Wordt vervolgd.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior marktspecialist akkerbouwgewassen bij DCA Market Intelligence. Hij maakt vooral analyses en marktupdates over de aardappelmarkt. In columns deelt hij zijn scherpe blik op de akkerbouwsector en technologie.
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden