‘De wetenschappelijke onderbouwing van ons mestbeleid is volledig scheef’, aldus Jaap Hanekamp, medeonderzoeker van het rapport ‘Ammoniak in Nederland, enkele kritische wetenschappelijke kanttekeningen.’
Boerenbusiness spreekt kort met onderzoeker Jaap Hanekamp die het onderzoek vooral heeft gedaan uit pure interesse. ‘Ik heb zeker geen rancuneuze gevoelens tegenover de onderzoekers van Wageningen.’
Hanekamp stelt voorop dat het onderzoek niet is gedaan over mest als zodanig. ‘Wij hebben een kwalitatief onderzoek gedaan over de ruwe meetdata tussen het ammoniak emissieverschil voor enerzijds bovengronds bemesten en anderzijds ondergronds bemesten. Wat wij feitelijk constateren is dat er in het verleden een veel te grote zekerheid is gecreëerd aangaande ammoniakemissie, zonder dat hier een wetenschappelijke basis voor is.’ Deze zekerheid is volgens Hanekamp echter wel leidend voor het mestbeleid wat door der jaren tot stand is gekomen.
In het verleden gedaan onderzoek door de Universiteit van Wageningen, waar het mestbeleid sterk op gebaseerd is, zijn conclusies gedaan, maar de statistische basis is volledig scheef. Zo ontbreken er volgens Hanekamp onder andere de betrouwbaarheidsinterval en de gemiddelde meetwaarde. ‘Als eerstejaarsstudenten een dergelijk onderzoek zouden aanleveren, zou ik ze beoordelen met een dikke onvoldoende.’
Nu het onderzoek is afgerond, stopt volgens Hanekamp de rol van de onderzoekers. ‘Ik reageer nog wel op wetenschappelijke aantijgingen over het onderzoek, maar de sleutel van eventuele implementatie en mogelijke aanpassing van de wetgeving ligt bij de sector zelf.’ Volgens Hanekamp is het mestbeleid één groot krachtenspel tussen onderzoekers en politiek, terwijl op de achtergrond nog veel meer krachten spelen. 'Het krachtenspel wat al jaren gaande is, wordt dus gevoerd op basis van een onderzoek wat niet klopt', besluit Hanekamp.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.