Opnieuw zijn het de verkopen van onder meer Nederlandse babyvoeding die een gestage groei neer weten te zetten op de Chinese markt. Opmerkelijke want de verkopen van Chinese bedrijven laten juist dalingen zien.
Het gaat niet goed met de verkopen van babyvoeding door Chinese bedrijven. Zo zag Beingmate, het bedrijf waar Fonterra aandelen in heeft, de omzet over de eerste helft van 2015 met 26,3 procent dalen tot 248 miljoen euro. Biostime deed het iets minder slecht en zag over dezelfde periode de verkopen met 10 procent dalen tot 274,4 miljoen euro.
Een analist van het Chinese investeringsbedrijf Mahon Investment legt de schuld bij de grote stijging in de productie van babyvoeding. Daarnaast vielen de geboortecijfers tegen en begint de campagne rondom borstvoeding zijn vruchten af te werpen. Bij Beingmate speelden er ook nog problemen rondom de verkoop van de producten. Die wilde ze graag in eigen hand nemen, maar dit bleek geen succes.
Tegenover deze ontwikkelingen staat een plus van 28 procent in de import van babyvoeding. Die komt tot en met juli uit op 89.000 ton. Zowel Ierland als Nederland slaagden er in meer product aan China te verkopen. Samen vertegenwoordigen de landen de helft van alle verkopen. Andere landen die goede zaken deze met China waren Duitsland en Zuid-Korea.
Ondertussen zijn ook de resultaten over september bekend en ziet het er naar uit dat de Chinezen weer meer product geïmporteerd hebben over deze maand. Iets wat ook voor babyvoeding een goede ontwikkeling is.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.