Fonterra gaat het volume aan zuivelproducten die zij inbrengt op de internetveiling Global Dairy Trade (GDT) de komende twaalf maanden drastisch terugbrengen. Dit laat de verwachtingen van het aanbod zien die Fonterra heeft afgegeven, zo melden Nieuw-Zeelandse media. De zuivelgigant laat weten minder afhankelijk te willen zijn van volle melkpoeder in haar portfolio.
Fonterra brengt traditioneel veel volle melkpoeder in op de internetveiling. Het zuivelconcern is naar eigen zeggen echter bezig met een proces om minder melk te steken in de productie van volle melkpoeder, maar meer in ingrediënten en consumentenproducten die een hogere toegevoegde waarde vertegenwoordigen. Ook de huidige zuivelmarkt nodigt niet uit tot het aanbieden van veel volle melkpoeder.
Daarbij verwacht Fonterra dat de melkaanvoer in het lopende seizoen met twee procent daalt ten opzichte van het afgelopen jaar, waardoor ook minder zuivelproduct beschikbaar komt. In totaal laat Fonterra het volume de komende twaalf maanden met zo'n 118.000 ton dalen, maar de verse mededeling heeft betrekking op 56.045 ton. De komende drie maanden wordt er al 62.390 ton minder aangeboden. In het nieuwe jaar wordt er weer 6.885 ton extra aangeboden, waarmee Fonterra inspeelt op de verwachting dat de markt gaat veranderen.
De mededeling van Fonterra komt ruim een week na commotie over de Global Dairy Trade, waarvan de prijzen van de zuivelproducten al maanden dalende zijn. Melkveehouders riepen daarom op om voorlopig te stoppen met veilen. De veiling zet volgens hen de stemming op de zuivelmarkt extra onder druk met haar continue prijsverlagingen de laatste tien veildagen.
Fonterra benadrukt dat de GDT nog altijd een geloofwaardige en transparant mechanisme is voor de internationale prijsvorming op de zuivelmarkt. Of het besluit van het zuivelconcern direct effect heeft op de prijzen, wordt morgen (dinsdag) op de veildag duidelijk.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.