Over het eerste kwartaal van 2015 realiseerden de Duitsers verrassende resultaten bij de afzet van zuivel via de retail. Zo steeg de afzet van kaas, ondanks de toch al hoge kaasconsumptie in Duitsland, en is smeerbare boter bezig met een opmars.
Gedurende het eerste kwartaal van 2015 boekte de afzet van zuivelproducten via de retail hele diverse resultaten. Uit de gegevens van Nielsen valt niet op te maken dat het tussendoor Pasen is geweest. Zo ging het minder goed bij de verkoop van versproducten en bleef de afzet van yoghurt, room en kwark vrijwel stabiel. Bij drinkmelk lukte dat niet. Die afzet zette een daling neer.
Over maart nam de afzet van room ten opzichte van de maand ervoor toe. Hier tegenover staat een daling van de afzet van kwark, yoghurt en drinkmelk. Dit wordt teruggevoerd op het weer, wat veel kouder was dan een jaar eerder rond deze tijd.
Hoewel de afzet van drinkmelk daalt (min 1,2 procent over het eerste kwartaal), neemt die van biologische melk (plus 6,3 procent over het eerste kwartaal) alleen maar toe. Opmerkelijk want biologische melk is duurder dan gangbare melk. Toch weet deze steeds meer marktaandeel te veroveren.
Hoge ogen gooit ook kaas. Duitsland is onder meer een belangrijke afnemer van Nederlandse kaas. Gedurende het hele kwartaal slaagden de Duitsers er in om in vergelijking met het jaar ervoor meer kaas af te zetten. Over het hele kwartaal wordt een plus gehaald van 0,8 procent, tegenover een stijging van 0,9 procent over maart.
Een plus van 4,3 procent weet boter over het eerste kwartaal te behalen. Maart zorgt hier voor een domper en bracht een 1,2 procent lagere afzet mee. Smeerbare boter slaagde er zelfs in een stijging van 10,9 procent te realiseren, ten koste van margarine die een verlies incasseerde van 5 procent.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.