FrieslandCampina en het Chinese Huishan Dairy gaan in China een joint venture, een gezamenlijk bedrijf, oprichten voor het produceren, vermarkten en distribueren van kindervoeding. Daarbij neemt FrieslandCampina ook een belang in Huishan Dairy. In totaal investeert FrieslandCampina 114 miljoen euro in deze Chinese deal.
Daarmee heeft FrieslandCampina naar eigen zeggen wel een wereldprimeur, want het is het eerste buitenlandse bedrijf dat zich mag begeven op de Chinese markt van kindervoeding. De overeenkomst, waarvoor de gesprekken in mei van dit jaar zijn gestart, is ondertekend door de CEO’s van beide bedrijven: Yang Kai van Huishan Dairy en Cees ‘t Hart van FrieslandCampina.
Beide bedrijven krijgen elk een belang van 50 procent in het gezamenlijk bedrijf, waar FrieslandCampina 90 miljoen euo in investeert. De joint venture wordt eigenaar van de zuivelfabriek van Huishan in Xiushui (Shenyang). De boerderijmelk wordt geleverd door de eigen melkveebedrijven van Huishan, zo melden de bedrijven in een verklaring. Bovendien koopt FrieslandCampina ook voor 24 miljoen euro aandelen Huishan op de beurs van Hong Kong.
Het plan van FrieslandCampina en Huishan is om via het gezamenlijk bedrijf een nieuw merk kindervoeding te introduceren op de Chinese markt. Daarbij richten de bedrijven zich vooral op de markt van hoogwaardige kwaliteitsvoeding. De joint venture krijgt de volledige controle over de inkoop, productie, marketing en distributie van haar eigen kindervoedingsproducten.
Zowel Huishan als ook FrieslandCampina blijven daarbij wel haar eigen merken kindervoeding op de Chinese markt brengen. Zo blijft het Nederlandse zuivelconcern de babyvoeding onder het merk Friso, dat in Nederland wordt geproduceerd, in China op de markt brengen.
Yang Kai, CEO van Huishan Dairy, zegt in de verklaring: 'De Chinese markt voor kindervoeding is een aantrekkelijke, snel groeiende markt. Onze beide bedrijven willen op deze markt doorgroeien. De joint venture tussen Huishan en FrieslandCampina maakt gebruik van in China geproduceerde melk en produceert de kindervoeding zelf in China. Zo is er volledige controle over de productieketen. We verwachten een vliegende start, aangezien we kunnen profiteren van het bestaande verkoop- en distributienetwerk van FrieslandCampina China.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.