FrieslandCampina heeft zichzelf voor 2019 een hogere winst als doel gesteld. De zuivelcoöperatie ligt op koers om dit waar te maken, al moet het resultaat volgens CEO Hein Schumacher nog veel beter. Vooralsnog draagt de PlanetProof-melkstroom niet bij aan de groene cijfers.
De zuivelcoöperatie kan over de eerste helft van 2019 betere cijfers weerleggen dan in dezelfde periode vorig jaar. Waar de omzet met €5,7 miljard gelijk bleef, steeg het bedrijfsresultaat met bijna 20% tot €210 miljoen. Onderaan de streep werd €121 miljoen winst geboekt. Dit is een stijging van 11%.
Na een paar mindere jaren lijkt FrieslandCampina zich te hebben herpakt. De zuivelcoöperatie lanceerde vorig jaar een nieuwe strategie en vroeg toen 2 jaar de tijd voor de implementatie daarvan. Schumacher zei tijdens een toelichting op de cijfers tevreden te zijn dat de weg naar boven weer is ingeslagen, maar streeft naar meer. "De winst moet de komende jaren veel verder verbeteren." De CEO zegt dat de progressie die is geboekt volgens schema is. Over concrete winstdoelstellingen voor de komende jaren laat hij zich niet uit.
Hoge melkprijs, lage prestatietoeslag
De leden-melkveehouders profiteren van de betere resultaten. Zo stijgt de (pro forma) prestatietoeslag met €0,24 tot €0,65 per 100 kilo. In vergelijking met eerdere jaren is dit echter nog steeds vrij magertjes. Inclusief bijkomende premies (zoals weidegangtoeslag en rente op ledenobligaties) komt de melkprijs op basis van standaardgehaltes uit op €39,60 per 100 kilo. Dit is €1,65 meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Volgens Schumacher betaalt FrieslandCampina daarmee een concurrerende melkprijs. Dat blijkt ook uit de melkprijsvergelijking van Boerenbusiness. Daarin staat de zuivelcoöperatie in de top-3.
Minder melk drijft de winst op
Het is bekend dat FrieslandCampina in voorgaande jaren relatief grote volumes op de spotmarkt onder de uitbetalingsprijzen moest verkopen. Door de fors lagere melkaanvoer lost dit probleem zich nu gedeeltelijk op. De melkaanvoer daalde in de eerste helft van dit jaar met 5% tot circa 5 miljard kilo. Een oorzaak van de daling is onder meer de uitstroom van enkele honderden melkveehouders die de coöperatie in 2018 de rug toekeerden. Daarbij waren er de nodige stoppers.
Ondanks de kleinere overschotten zegt FrieslandCampina dat een gedeelte van bulkboter en magere melkpoeder nog altijd verliesgevend is. Dit neemt niet weg dat teruggang in de melkaanvoer (268 miljoen kilo) zelfs zo groot is dat de top van FrieslandCampina de geplande bouw van een nieuwe fabriek, dat in maart nog kenbaar werd gemaakt, voorlopig weer in de ijskast heeft gezet.
PlanetProof-melk nog niet winstgevend
De veelbesproken PlanetProof-zuivel, dat sinds eind vorig jaar in Nederlandse supermarkten ligt, draagt nog niet bij aan de winst. Desondanks is Schumacher enthousiast over de nieuwe melkstroom. Ondertussen zijn er zo’n 600 melkveehouders die deelnemen. Schumacher zegt dat het streefvolume van 1 miljard kilo melk per jaar binnen deze melkstroom nog altijd overeind staat.
Dit betekent dat er op papier waarschijnlijk extra ruimte is voor nog enkele honderden melkveehouders. FrieslandCampina laat niet los of en wanneer er een nieuwe wervingsronde komt. "De vraag in de markt is daarvoor bepalend", zegt Schumacher. Er zijn in elk geval geen wachtlijsten, zoals dat bij biologische melk wel zo is. Bij eventueel nieuwe wervingsrondes beginnen geïnteresseerde melkveehouders dus op nul en zal de ligging van het bedrijf medebepalend zijn om voor deze melkstroom in aanmerking te komen.
Ondanks zijn enthousiasme, erkent Schumacher dat de logistiek binnen de PlanetProof-melkstroom een grote uitdaging is. Zonder in details te treden, zegt hij dat de totale logistieke kosten zijn gestegen. Dit terwijl er op papier aanzienlijk minder transportbewegingen nodig zijn, vanwege de lagere melkaanvoer.
Stroevere afzet in China
Wat de winst wel opkrikt, is de afzet van merkenzuivel. Met name kaas deed het in de afgelopen maanden goed. In Afrika liet de afzet ook een sterke groei zien, terwijl ook enkele Aziatische landen meer zuivel importeerden. In China gaat de afzet duidelijk stroever, vanwege toenemende concurrentie.
Dit zijn voornamelijk Chinese partijen die zich meer laten gelden op hun thuismarkt. Chinese partijen nemen belangen in buitenlandse melkverwerkers en zetten de zuivel vervolgens af in eigen land. Schumacher zegt hierover: "Wij moeten in China aan de bak om onze positie overeind te houden, gezien dat onze belangrijkste afzetmarkt is."
Slag om de arm
Halverwege 2019 kan geconcludeerd worden dat de resultaten van FrieslandCampina enige progressie tonen. Terugkijkend is Schumacher daarom voorzichtig optimistisch. Voor het restant van dit jaar houdt hij echter nog een slag om de arm.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10883369/heeft-frieslandcampina-zich-weer-herpakt]Heeft FrieslandCampina zich weer herpakt? [/url]