Column Mark Raben

Denk eens andersom met design thinking

28 November 2014 - Mark Raben - 1 reactie

We mogen trots zijn op de Nederlandse agro-industrie. Als het gaat om de export van agri- en foodproducten behoren we tot de allergrootsten ter wereld. Dat kan alleen maar dankzij het realiseren van veel efficiency. Maar voor innovatie gaan we nog steeds vaak uit van de mogelijkheden die nieuwe technologie biedt. Top-down, als het ware. Dat kan ook anders, slimmer. Met de methodiek design thinking draai je het proces om en denk je vanuit het eindstation: de eindklant.

Innovatieve bedrijven oefenen een grote invloed uit op de agro-industrie. Technologie opent deuren die voorheen gesloten waren. Maar om continu te streven naar beter, efficiënter, schoner en maatschappelijk verantwoord ondernemen, is het bekijken van de mogelijkheden van technologie binnen een organisatie niet meer voldoende.

Een andere manier van denken is essentieel: outside-in denken. En dat kan met behulp van design thinking. Met de methodiek begin je bij de allerlaatste stap in het proces: de eindklant. Hoe zou je vanuit zijn of haar behoeften, gewoonten en gedrag de uitdaging op een creatieve manier opnieuw kunnen aanvliegen?

Een goed voorbeeld van deze manier van denken is een project van de techno-kunstenaar Daan Roosegaarde. Hij heeft zich beziggehouden met de vervuilingsproblematiek van Beijing, waar de smogoverlast inmiddels ernstige vormen aanneemt. De oplossing voor dit probleem lijkt vrijwel onmogelijk, want met zoveel inwoners is duurzamer wonen en werken nauwelijks realistisch.

Roosegaarde bleek echter te beschikken over een verrassende manier van denken. Hij ontwikkelde samen met TU Delft een afzuigsysteem waarmee je lokale smogoverlast niet alleen sterk vermindert, maar ook nog slim hergebruikt en omzet in iets waardevols: diamanten. Deze diamanten kun je gebruiken in ringen, die daarmee op hun beurt symbool staan voor de slimme luchtzuivering. In dit zuiveringsproces wordt gebruik gemaakt van magnetische spoelen die een ongevaarlijk elektromagnetisch veld opwekken dat de smogdeeltjes aantrekt, waarna ze kunnen worden opgezogen.

Het probleem is niet zozeer opgelost met een nieuwe technologie, magnetische spoelen zijn natuurlijk al decennia oud. Maar door goed te kijken naar behoefte (schone lucht), lokale omstandigheden (grasvelden waar kinderen spelen) en boerenslimheid (stofdeeltjes klonteren samen door magnetisme) is een manier gevonden om met die bestaande technologie een nieuw probleem effectief te tackelen. De ringen zijn pure winst.

Het kunstproject laat zien dat design thinking leidt tot een soort van broedplaats voor het creëren van creatieve en vernieuwende ideeën. Daarmee kan de agrarische sector zijn innovatiekracht aanzienlijk versterken. En dat is nodig, want ons voedselproductiesysteem is toe aan een fundamenteel herontwerp.

Inmiddels kennen we ook al goede design thinking-initiatieven in de agro-sector. Zo brainstormen mensen uit verschillende disciplines over het terugdringen van voedselverspilling. Ruwe ideeën zijn er al genoeg. Een koelkast die met de consument meedenkt bijvoorbeeld. Hoe kun je de laatste restjes nog effectief gebruiken voor een smakelijk recept? En hoe leer je de consument hoe je diverse groente- en fruitsoorten het beste bewaart?

Design thinking vraagt niet zozeer het uiterste van technologische vooruitgang, maar juist van creativiteit. Deze nieuwe manier van denken heeft de potentie om de agrosector in Nederland nog sterker te maken. Technologie is daarbij niets meer dan een noodzakelijk hulpmiddel.

Mark Raben
Head of Customer Innovations bij SAP Nederland

Mark Raben

Head of Customer Innovations bij SAP Nederland
Reacties
1 reactie
hesdie 4 Januari 2015
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/columnisten/column/10860634/Denk-eens-andersom-met-design-thinking]Denk eens andersom met design thinking[/url]
This the future
hesdie 4 Januari 2015
This the future
U kunt niet meer reageren.

Wat zijn de actuele noteringen?

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden