Richard is eigenaar van een akkerbouwbedrijf. Hij is al tijden bezig met een eigen ontwerp voor een nieuwe machine die het sorteren van bepaalde producten makkelijker maakt. Hij stapt naar een bedrijf, de opdrachtnemer, om de laatste hand te leggen aan zijn ontwerp en de machine door hen daadwerkelijk te laten bouwen. Het resultaat is succesvol.
Richard krijgt enige tijd later via een collega-ondernemer te horen dat deze machine vaker is geproduceerd door de opdrachtnemer en verkocht is aan een andere agrarische bedrijven. Zijn machine, of toch niet? Tot Richards grote verbazing blijkt namelijk dat het bedrijf dat de sorteermachine heeft gebouwd in het bezit is van het ontwerp van zijn machine.
De agrarische sector is een creatieve en innovatieve sector die altijd in ontwikkeling is. Ontwikkeling van bijvoorbeeld nieuwe machines, nieuwe plantenrassen of eigen productmerken. De agrarische ondernemer legt zijn idee of ontwerp vaak bij een opdrachtnemer die helpt bij de uitvoering ervan. Hier zien we het helaas wel eens mis gaan.
De ondernemer gaat ervan uit dat hij eigenaar is van het ontwerp of product, maar dit is vaak niet het geval. Je hebt namelijk te maken met intellectueel eigendomsrecht. Wat is dit en waar moet je rekening mee houden. Bij intellectueel eigendomsrecht denken veel mensen dat dit alleen van toepassing is op uitvinders of schrijvers, toch heb jij er als agrarisch ondernemer hier ook mee te maken.
Een paar voorbeelden van intellectueel eigendomsrecht waar je mee te maken kan krijgen:
Intellectueel eigendomsrecht heeft waarde en onderscheidt je van ‘de rest’. Jij hebt iets wat anderen niet hebben en de daarbij horende licentie geeft je allereerst bescherming. Je kan je met dit recht beschermen tegen iedereen die zonder toestemming komt aan jouw naam, logo, product, uitvinding of ontwerp.
Daarnaast is de licentie, die je hebt verkregen door intellectueel eigendom, ook geld waard. Jij kan in het bezit zijn van iets wat een ander graag wil hebben. Je kan de licentie dus verkopen of overdragen.
Waar moet je rekening mee houden?
Intellectueel eigendomsrecht is dus niet alleen voor de Willie Wortels onder ons. Wanneer je zelf iets creëert wat jou onderscheidt van de rest kan het belangrijk zijn om je te beschermen. Laat je dus goed informeren voordat je jouw idee de wereld instuurt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.