"De boerenbedrijven die in de toekomst blijven bestaan, zijn niet per se de grootste, maar eerder de gespecialiseerde of extensieve ondernemers." Dit zei Cor Pierik (CBS) dinsdag 18 december op het Nationaal Economisch Landbouwcongres in Amersfoort.
Dat het aantal boeren in Nederland snel slinkt, mag geen verrassing zijn. Sinds de jaren ’50 is het aantal bedrijven in Nederland met de factor 8 geslonken tot circa 60.000. In diezelfde periode is de productie met de factor 10 gestegen. Deze cijfers staan volgens Pierik symbool voor de schaalvergroting in de Nederlandse landbouw.
Opvallend is het volgens Pierik wel dat het aantal melkkoeien in 2018 nog steeds even groot is als in de jaren ’50, maar dat is dan ook de enige overeenkomst met toen.
Middelgrootte bedrijven verdwijnen
De CBS-cijfers laten zien dat het vooral de middelgrote bedrijven zijn die uitvloeien. "Dit zijn de bedrijven met een standaardopbrengst tussen de €100.000 en €250.000." De groep bedrijven met een standaardopbrengst boven de €1 miljoen groeit juist. "Dit zijn er in 2018 een kleine 5.000, maar bij elkaar produceren zij wel 50% van de totale productie."
Er zijn ook nog een kleine 20.000 bedrijven met een standaardopbrengst die lager dan €100.000 is, maar die bedrijven vertegenwoordigen slechts 3% van de totale productie. Vaak zijn dit ondernemers die niet (volledig) afhankelijk zijn van de inkomsten uit hun landbouwbedrijf.
Opbrengsten verhogen
Hoewel het hebben van omvang noodzakelijk is, is schaalvergroting volgens Pierik niet de enige sleutel om te overleven. "De boeren van de toekomst zijn niet per se de grootste, maar eerder de gespecialiseerde bedrijven." Daarmee doelt Pierik op de kostprijs die waarschijnlijk niet veel verder omlaag kan.
De uitdaging is om de opbrengsten omhoog te krijgen. Dit kan volgens de landbouweconoom, omdat de supermarktprijzen in Nederland onder het niveau van omliggende landen in Europa liggen. "Daarbij zijn de blijvers die groep boeren die zich kunnen aanpassen aan hun omgeving en daarmee maatschappelijk draagvlak hebben", aldus Pierik.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/artikel/10880828/schaalvergroting-is-niet-de-enige-oplossing]'Schaalvergroting is niet de enige oplossing'[/url]