Minister Carola Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) komt de boeren die getroffen zijn door de droogte tegemoet. Dit doet zij onder meer middels een overbruggingskrediet. Dat maakt Schouten dinsdag 7 augustus bekend via een Kamerbrief.
De financiële toeslagen van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) worden doorgaans in december uitgekeerd. Echter, Schouten heeft nu besloten om boeren die niet zolang kunnen wachten tegemoet te komen. Die boeren kunnen namelijk een verklaring aanvragen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl), waarmee een overbruggingskrediet bij de banken kan worden aangevraagd.
Tekort aan veevoer?
Ook heeft de minister laten weten dat boeren een tijdelijke ontheffing krijgen om veevoergewassen in te zaaien, in plaats van de verplichte vanggewassen. Schouten is hierover nog in gesprek met de Europese Commissie (EC). De EC had eerder al laten weten dat boeren mogen afwijken van de de vergroeningseisen. Het gaat om regels voor gewasdiversificatie en Ecologische Aandachtsgebieden (EA) voor braakliggend land. Schouten geeft echter in de Kamerbrief van 7 augustus aan dit voor Nederland minder relevant is, omdat Nederland vrij weinig braakliggend land heeft.
De EC gaf eerder al aan vrijstellingen voor vanggewassen in overweging te nemen, om zodoende het veevoederprobleem op te lossen. Dit moet het voor boeren ook mogelijk maken om tijdig hun wintergewassen te kunnen inzaaien. Volgens Schouten dringt Nederland er bij de EC op aan om snel duidelijkheid te geven over de voorwaarden van die eventuele vrijstelling. Eerder maakten ook diverse politici zich druk om een eventueel veevoertekort in Nederland.
Uitrijden van mest
Schouten maakte eerder al bekend dat het uitrijdseizoen voor mest verlengd wordt. De minister: "Het verbod om na 1 september mest uit te rijden over akkergrond wordt uitgesteld naar 15 september. Wij hebben de Commissie Deskundigen Meststoffenwet (CDM) gevraagd of dit voldoende is, en onder welke voorwaarden het mogelijk is."
De minister geeft tevens aan dat het verlengen van het uitrijdseizoen voor grasland mogelijk schadelijk is voor het milieu. "Daarom is aan de CDM advies gevraagd over de mogelijke verruiming voor de uitrijdperiode van grasland. Dit geldt ook voor het scheuren van grasland, met het oog op graslandvernieuwing. Op basis van het advies van de CDM zal ik de verlenging van de uitrijdperiode (inclusief bijbehorende voorwaarden) vastleggen in een vrijstellingsregeling."
Schouten geeft daarbij aan dat ze het advies van de CDM ook voor zal leggen aan de Technische commissie bodem en de EC. "Ik zal met de EC in overleg treden over het verschuiven van de datum om grasland te scheuren op zand- en lössgrond. Ik verwacht de Kamer in de tweede helft van deze maand nader te kunnen informeren."
Beregeningsverboden in bruinrotgebieden
De akkerbouwsector heeft eerder al gevraagd om een tijdelijke ontheffing van het beregeningsverbod voor consumptie- en zetmeelaardappelen in de gebieden die zijn aangewezen als beregeningsverbodsgebieden om verspreiding van bruinrot te voorkomen. "Ondanks de droogte, die voor telers tot schade aan het gewas en verminderde opbrengst kan leiden, zal ik op advies van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (wegens fytosanitaire risico’s) geen vrijstelling verlenen op dit verzoek", aldus Schouten.
Als laatste gaat minister Schouten nog kort in op de schadedrempel in de Brede Weersverzekering. "LTO Nederland vraagt de mogelijkheid te bezien om de verplichte schadedrempel van 30% naar 20% te verlagen. Met de werkgroep Brede Weersverzekering onderzoek ik momenteel of dit voor de Nederlandse situatie wenselijk is."
Kamerbrieven en -vragen:
Bekijk hier de volledige Kamerbrief.
Bekijk hier de antwoorden op de Kamervragen van Geurts.
Bekijk hier de antwoorden op de Kamervragen van Lodders (deel 1 en deel 2).
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl//artikel/10879558/schouten-komt-getroffen-boeren-tegemoet][/url]
mooi, je mag dus een veevoeder zaaien.
mens het is kurkdroog!
Kom eens buiten zou ik zeggen
Ze komt helemaal niemand tegemoet!!!
Sigaar uit eigen doos, en dan dik de media opzoeken
Nee, niet dat het moet die steun, maar ga niet hypocriet zitten kletsen.
En de vakmedia mag dit ook wel is kritisch bekijken, ipv klakkeloos dit gezwetst optekenen
betweter schreef:mooi, je mag dus een veevoeder zaaien.
mens het is kurkdroog!
Kom eens buiten zou ik zeggen
Enige realiteitszin is ver te zoeken , achter een bureau van alles gaan verzinnen is niet zo moeilijk maar het in de praktijk brengen en uitvoeren is een geheel andere tak van sport .
Om nu nog gras te zaaien om eind september begin oktober heel misschien nog een flinke snee gras er van af te halen is het zelfde als je geloofd in sprookjes .
Het is een feit dat RVO en het ministerie volstrekt niet meer weten wat er nog in het veld gebeurd anders hielden ze wel meer de vinger aan de pols en ze zouden eerder ingrijpen bij calamiteiten .
In reactie op de opmerking van Zuidboer, is het dan niet hard nodig om dat is in de krant te krijgen of in de media te vertellen. Want zoals Petatje omschrijft ,mensen die niet uit de landbouw komen snappen hier helemaal niets van.
Volgens deze mensen zijn boeren subsidievreters en waar hun voedsel vandaan komt hebben ze geen notie van.
Nederland, waar boeren alles doen om geen belasting te betalen (investeren in overbodige luxe), waar de bank de grondprijs voor je bepaald (ik moet dat perceel tegen elke prijs hebben), waar specialisatie de regel is (erg gevoelig voor prijsschommelingen), waar intensivatie moet (massa is kassa), waar schulden hebben zo interessant is, MAAR
waar de boer geen vermogensbelasting over z'n grond hoeft te betalen, waar de burger het waterschap betaald, waar overname tegen gunstige regels mag, waar een gunstige ondernemers vrijstelling voor ink. belasting geldt.
Wie maakt het nu onmogelijk voor die boeren?
hans schreef:Nederland, waar boeren alles doen om geen belasting te betalen (investeren in overbodige luxe), waar de bank de grondprijs voor je bepaald (ik moet dat perceel tegen elke prijs hebben), waar specialisatie de regel is (erg gevoelig voor prijsschommelingen), waar intensivatie moet (massa is kassa), waar schulden hebben zo interessant is, MAAR
waar de boer geen vermogensbelasting over z'n grond hoeft te betalen, waar de burger het waterschap betaald, waar overname tegen gunstige regels mag, waar een gunstige ondernemers vrijstelling voor ink. belasting geldt.
Wie maakt het nu onmogelijk voor die boeren?
Beste Hans...worst.
Je snapt er gelukkig helemaal niks van.
Nederland, waar boeren alles doen om geen belasting te betalen (investeren in overbodige luxe), waar de bank de grondprijs voor je bepaald (ik moet dat perceel tegen elke prijs hebben), waar specialisatie de regel is (erg gevoelig voor prijsschommelingen), waar intensivatie moet (massa is kassa), waar schulden hebben zo interessant is, MAAR
waar de boer geen vermogensbelasting over z'n grond hoeft te betalen, waar de burger het waterschap betaald, waar overname tegen gunstige regels mag, waar een gunstige ondernemers vrijstelling voor ink. belasting geldt.
Wie maakt het nu onmogelijk voor die boeren?
Nederland, waar boeren alles doen om geen belasting te betalen (investeren in overbodige luxe), waar de bank de grondprijs voor je bepaald (ik moet dat perceel tegen elke prijs hebben), waar specialisatie de regel is (erg gevoelig voor prijsschommelingen), waar intensivatie moet (massa is kassa), waar schulden hebben zo interessant is, MAAR
waar de boer geen vermogensbelasting over z'n grond hoeft te betalen, waar de burger het waterschap betaald, waar overname tegen gunstige regels mag, waar een gunstige ondernemers vrijstelling voor ink. belasting geldt.
Wie maakt het nu onmogelijk voor die boeren?
Nederland, waar boeren alles doen om geen belasting te betalen (investeren in overbodige luxe), waar de bank de grondprijs voor je bepaald (ik moet dat perceel tegen elke prijs hebben), waar specialisatie de regel is (erg gevoelig voor prijsschommelingen), waar intensivatie moet (massa is kassa), waar schulden hebben zo interessant is, MAAR
waar de boer geen vermogensbelasting over z'n grond hoeft te betalen, waar de burger het waterschap betaald, waar overname tegen gunstige regels mag, waar een gunstige ondernemers vrijstelling voor ink. belasting geldt.
Wie maakt het nu onmogelijk voor die boeren?
Nederland, waar boeren alles doen om geen belasting te betalen (investeren in overbodige luxe), waar de bank de grondprijs voor je bepaald (ik moet dat perceel tegen elke prijs hebben), waar specialisatie de regel is (erg gevoelig voor prijsschommelingen), waar intensivatie moet (massa is kassa), waar schulden hebben zo interessant is, MAAR
waar de boer geen vermogensbelasting over z'n grond hoeft te betalen, waar de burger het waterschap betaald, waar overname tegen gunstige regels mag, waar een gunstige ondernemers vrijstelling voor ink. belasting geldt.
Wie maakt het nu onmogelijk voor die boeren?
Nederland, waar boeren alles doen om geen belasting te betalen (investeren in overbodige luxe), waar de bank de grondprijs voor je bepaald (ik moet dat perceel tegen elke prijs hebben), waar specialisatie de regel is (erg gevoelig voor prijsschommelingen), waar intensivatie moet (massa is kassa), waar schulden hebben zo interessant is, MAAR
waar de boer geen vermogensbelasting over z'n grond hoeft te betalen, waar de burger het waterschap betaald, waar overname tegen gunstige regels mag, waar een gunstige ondernemers vrijstelling voor ink. belasting geldt.
Wie maakt het nu onmogelijk voor die boeren?
Nederland, waar boeren alles doen om geen belasting te betalen (investeren in overbodige luxe), waar de bank de grondprijs voor je bepaald (ik moet dat perceel tegen elke prijs hebben), waar specialisatie de regel is (erg gevoelig voor prijsschommelingen), waar intensivatie moet (massa is kassa), waar schulden hebben zo interessant is, MAAR
waar de boer geen vermogensbelasting over z'n grond hoeft te betalen, waar de burger het waterschap betaald, waar overname tegen gunstige regels mag, waar een gunstige ondernemers vrijstelling voor ink. belasting geldt.
Wie maakt het nu onmogelijk voor die boeren?
Het waterschap is gewoon een natuurclub waar we allemaal aan mee moet betalen, hun taak is voldoende water bij droogte, en voldoende afvoer bij overvloed, steeds weer mislukken ze, zie regelmatig bij overstromingen, maar voor schadevergoedingen zijn ze maar marginaal thuis, en nu weer bij droogte, de beregeningskosten voor de boer vergoeden ze niet, we water naar de zee pompen omdat de vissen dat leuk vinden, en als je uitleg vraagt hoe dat dit kan met het oog op kostbaar grondwater krijg je geen antwoord, er zijn in het verleden criminelen voor minder gestraft!!!!!!!
aardje schreef:hans schreef:Nederland, waar boeren alles doen om geen belasting te betalen (investeren in overbodige luxe), waar de bank de grondprijs voor je bepaald (ik moet dat perceel tegen elke prijs hebben), waar specialisatie de regel is (erg gevoelig voor prijsschommelingen), waar intensivatie moet (massa is kassa), waar schulden hebben zo interessant is, MAAR
waar de boer geen vermogensbelasting over z'n grond hoeft te betalen, waar de burger het waterschap betaald, waar overname tegen gunstige regels mag, waar een gunstige ondernemers
vrijstelling voor ink. belasting geldt.
Wie maakt het nu onmogelijk voor die boeren?
Er is een groot verschil in ondernemersschap.
1. Eigendom wordt verkocht om in erfpacht bij een investeringsmaatschaappij, stichting. extra land bij te kunnen erfpachten.
Dit is het begin van het einde.
2. (Alles) aan groot materiaal wordt geleased, dit is geen luxe, dit is pure armoede.
3.Boeren hoeven geen vermogensbelasting te betalen omdat de meeste geen vermogen hebben. zie punt 1. En als ze vermogen hebben dan betalen ze daar keurig netjes belasting over.
4. Waterschapbelasting is een betaling die gewoon door de boer wordt betaald.
5. Elke ondernemer betaald gewoon zijn belasting.
Het is een gegeven dat de consument niet betaald voor wat hij dagelijks op zn bord krijgt.
Dat supermarkten prijsafspraken maken om te produceren tegen afbraak prijzen.
Dat er sinds de oorlog geen inflatie correctie is geweest op landbouw producten.
Dat de tarwe prijs in de jaren 80 0.52 gulden centen was. dat deze in 2018, 40 jaar later 0.16 euro bedroeg.
Dat een 0.5 liter water op een evenement 10x zo duurder is dan een liter melk.
En dit is nog maar een beginnetje van een reactie die ik kan geven.
En mijn excuses dat ik je Hans.... worst noemde. Als geen boer bent kun je namelijk niet voelen, inleven,indenken hoe het spelletje gespeeld wordt.
Beste Hans...worst.
Je snapt er gelukkig helemaal niks van.