Dankzij de verbeterde omstandigheden op het boerenerf heeft ForFarmers in 2017 een hogere brutowinst gerealiseerd. Daarnaast steeg ook het verkochte volume, met name door de overname van Vleuten-Steijn voeders. Ook de zogeheten prestatievoeders waren afgelopen jaar in trek.
Veehouders realiseerden in 2017 betere rendementen en daardoor werd vaker gekozen voor prestatievoeders. Uiteindelijk moet dat leiden tot betere technische resultaten. Diverse melkprijzen noteerden op het hoogtepunt boven de €40 per 100 kilo, terwijl ook de biggenprijzen wekenlang op recordniveaus stonden. Volgens CEO Yoram Knoop is het nieuw gelanceerde zeugenconcept ‘Nova’ ook een succes.
De operationele winst (EBITDA) noteert, na correctie van negatieve valuta-effecten, een plus 8,3% tot €101,4 miljoen. De brutowinst stijgt per saldo met 3% tot €419,8 miljoen, wat resulteert in een winst per aandeel van €0,56 (+12%). Het afgezette volume is met 5,8% toegenomen tot 6,7 miljoen ton. In tegenstelling tot 2016 steeg ook de omzet: met ruim 5% tot €2,2 miljard.
Rode cijfers in het VK
In het Verenigd Koninkrijk (VK) boekte ForFarmers minder goede resultaten dan in 2016. Vooral op logistiek gebied loopt het daar niet op rolletjes; een nieuwe COO moet dit ombuigen. Daartegenover staan echter wel groene cijfers in Nederland, Duitsland en België.
Blijven groeien is het credo van ForFarmers richting 2020. Zo werd recent bekend dat het Poolse mengvoerbedrijf Tasomix binnenkort wordt ingelijfd. Deze deal wordt definitief wanneer de Poolse autoriteiten hem goedkeuren.
Beurskoers omhoog
Het aandeel van ForFarmers, genoteerd op het Damrak in Amsterdam, reageert positief op de bekendmaking van de jaarcijfers. Omstreeks 9:30 uur noteerde de koers 3,51% hoger op €9,74. Dit is wel aanzienlijk onder de €11 per aandeel, het niveau dat de koers afgelopen oktober noteerde.
Foto: ForFarmers
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.