Zonne-akkers zijn op het moment een 'hot issue' onder boeren en landeigenaren in Nederland. Een partij die daar goed op inspeelt, is GroenLeven. Het bedrijf creëert, ontwikkelt, bouwt en exploiteert zonne-energiesystemen. Aan het woord is Sytse Bouwer, directeur van GroenLeven.
Bouwer is in 2011, samen met zijn compagnon Hans van den Brug, gestart met het bedrijf. Ook de vrouw van Bouwer is actief betrokken in de dagelijkse gang van zaken bij GroenLeven.
Waarom kozen jullie voor zonne-energie?
"Wij wilden iets in duurzaamheid doen, maar daarbij stond plezier bij ons wel hoog in het vaandel. Als je namelijk iets met plezier doet en je doet het goed, dan kan je snel groeien. We hebben bij de start van GroenLeven bewust gekozen voor de agrarische markt. Dit omdat boeren vaak grote daken hebben, veel energie verbruiken en ruimte hebben om te investeren. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot de marktleider in het bouwen en exploiteren van grootschalige zonnedaken en zonneparken."
Wat speelt er momenteel allemaal bij boeren op het gebied van zonne-energie?
"We zien op dit moment dat veel buitenlandse en nieuwe partijen jagen op boerengrond. Er worden door hen mooie beloftes gedaan, maar we zien vaak dat deze niet worden nagekomen. Ze beloven gouden bergen, maar kijken niet naar een goede maatschappelijke en landschappelijke inpassing van de zonne-akkers. Zonne-akkers komen daardoor vaak in een verkeerd daglicht te staan. Dat moet anders en wij willen een positief geluid laten horen."
Hoe gaan jullie daar op inhaken?
"Wij willen laten zien dat het ook anders kan. Elke locatie verdient een eigen aanpak. Zo kan de grond vaak dubbel gebruikt worden. We bouwen zonne-akkers op plekken waar schapen, kippen en varkens onder kunnen grazen of waar gewassen onder kunnen worden geteeld. Om alle betrokkenen tevreden te stellen, komen wij onze afspraken altijd na, bieden we een optievergoeding aan en zorgen we ervoor dat de zonne-akkers landschappelijk en maatschappelijk in te passen zijn. Daarnaast zeg ik altijd tegen de boeren: kijk naar de mogelijkheden. Als het te mooi is om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo."
U spreekt over een optievergoeding. Wat houdt dat precies in?
"GroenLeven organiseert een regionaal collectief, waar de boer en zijn collega's zich bij aan kunnen sluiten. Vanuit dit collectief wordt iedereen die grond beschikbaar wil stellen beloond met een vergoeding, ongeacht of de zonne-akker wel/niet gerealiseerd kan worden. Op deze manier wint de boer altijd en deelt hij mee in het succes van zijn collega's in de regio."
Jullie hebben daarnaast ook nog een samenwerking met FrieslandCampina lopen. Hoe werkt die samenwerking?
"Klopt, inderdaad. In deze samenwerking staat onze dakhuuroplossing centraal. Vanuit de eerste SDE+-subsidieronde van 2017 zullen wij op de daken van 310 boeren in Nederland meer dan 416.000 zonnepanelen leggen. Dat resulteert in stroom voor ongeveer 33.000 huishoudens. Voor de boer is dit zeer voordelig: hij hoeft niet te investeren, ontvangt een huurvergoeding en heeft er verder geen omkijken naar. De stroom die de boeren opwekken, gaat naar FrieslandCampina, waarmee zij haar productieketen en kantoren wil vergroenen en verduurzamen. Daarnaast heeft de boer de mogelijkheid om de groene stroom op zijn dak af te nemen. Ook kan de boer het zonne-energiesysteem kopen voor een vooraf vastgestelde prijs per jaar. Vanuit de tweede subsidieronde hebben ongeveer 350 boeren zich aangemeld voor onze dakhuuroplossing."
Hoe kijken jullie tegen de toekomst aan?
"Onze slogan is: doen is het nieuwe denken. Gewoon doen en dan leer je het vanzelf. We hebben onszelf de afgelopen jaren behoorlijk ontwikkeld en zijn daardoor marktleider geworden. In de komende jaren willen we nog verder groeien. Ook in het regeerakkoord ligt het accent op duurzaamheid. Dat geeft ons veel kansen. We zien de ontwikkeling van zonne-energie zonnig in."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melkvee/artikel/10876917/wij-willen-laten-zien-dat-het-ook-anders-kan][/url]
Ton, die afloop met subsidie, ik help het jou, en de vele boeren met zonne-panelen hopen. Anders wordt het het asbest-probleem x twee. Mijn eten blijft ook zonder jou subsidies wel goedkoop, wereldwijd stel jij en Nederland niet zoveel voor hoor. 2e Exporteur van agrarische goederen zul jze zeggen, maar trek de doorvoer en verwerking van import er vanaf en er blijft weinig over. Landbouwsubsidies verdwijnen overigens regelrecht in de zakken van de verwerkers en winkelketens, ze krijgen overaanbod door jou productie en kunnen dus lager inkopen, maar invloed op de winkelprijs heeft dit niet met maar enkele grootgrutters die "concureren".