"Maak je duurzaamheidskeuzes uit kracht en niet uit kramp", dat zei Ruud Huirne, directeur Food & Agri Rabobank Nederland, donderdag 30 november op het Nationaal Economisch Landbouw Congres in Bunnik. Volgens Huirne is er in Nederland genoeg ruimte voor ondernemerschap, maar wel binnen de groene grenzen.
De toekomst voor boeren is hoe dan ook zonnig, stelt Huirne. De toenemende wereldbevolking en welvaart zorgt voor kansen en bestaansrecht. "De beschikbaarheid van voedsel moet immers toenemen om de mensheid te voeden." De uitdaging is daarom: "meer produceren, met minder boeren én het moet duurzamer." Efficiënte ketens zijn volgens Huirne nodig om voedsel aan de man te brengen.
Huirne vindt dat verduurzamen niet ten koste mag gaan van de concurrentiepositie van de Nederlandse landbouw. Daartegenover staat maatschappelijke acceptatie voor boerenbedrijven. De confrontatie tussen, internationale concurrentie versus maatschappelijke acceptatie, wordt volgens de bankier steeds belangrijker. Dit is ook de kern van het regeerakkoord die volgens Huirne luidt: Ondernemerschap binnen de groene grenzen, zoals dierwelzijn en emissies. "Voer boeren die deze strekking begrijpen, is er toekomst."
Keuzes maken
Dit betekent dat boeren keuzes moeten maken. Dit kan volgens Huirne op 3 manieren: proactief, volgend en reactief. "De winnaars van morgen zijn de bedrijven die keuzes maken en op de markt letten. Dit kan zowel de wereldmarkt als een nichemarkt zijn", aldus Huirne.
"Bij proactieve keuzes is er vaak een voorloperspremie. Reactieve keuzes worden meestal gedwongen door wet- en regelgeving en dan is de voorloperspremie er vaak al vanaf." Overigens is het biologische gras bij de buurman is niet altijd groener, zo weet Huirne uit ervaring bij de Rabobank. "Maak daarom alleen een keuze wanneer je er daadwerkelijk achter staat."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.