5 vragen aan Frans de Rond

'Vierkantsverwaarding is elke week een uitdaging'

2 November 2017 - Wouter Baan

Al vanaf voor de eeuwwisseling produceert Livar varkensvlees onder eigen label. Aan het woord Frans de Rond, oprichter en mede-eigenaar van Livar over verleden, heden en toekomst. "Wij proberen elk jaar 10% tot 20% in slachtingen te groeien."

Hoe heeft jullie concept zich in de afgelopen jaren ontwikkeld?
"Wij zijn in 1999 met Livar begonnen om ons te onderscheiden van de anonieme en gangbare varkenshouderij. De doelstelling hierbij was om op een andere manier de kost te verdienen met varkens. In die 18 jaar is Livar ontwikkelt tot een landelijk vleesmerk en zijn wij gegroeid tot ruim 20 medewerkers. Per week verwerken wij circa 225 varkens, waarvan het vlees door heel Nederland wordt geleverd. Ook in België en Duitsland hebben wij afzet."

Deelnemers werken op basis van voergeld 

Hoe is Livar georganiseerd en op welke manier onderscheiden jullie zich?
"Livar is een bv met 4 vennoten. De 8 deelnemende, Limburgse, varkenshouders in het worden uitbetaald op basis van voergeld. De basis hiervoor is de kostprijsberekening van Wageningen Economic Research (WUR). Daarbovenop gelden toeslagen. Varkenshouders zijn zodoende minder onderhevig aan marktschommelingen. Het management van een deelnemende varkenshouder is medebepalend voor zijn verdiensten. Uiteraard zijn ook wij scherp op de kosten. Wij organiseren exclusiviteit en uniformiteit met onze eigen werkwijze en genetica. Welke dat is, laat ik in het midden. Ook de keuze van voerleverancier en dierenartsenpraktijk worden centraal georganiseerd."

"Als liefhebber van wijn is de wijnwereld voor mij een voorbeeld om vlees uit de anonimiteit te halen. Het wereldwijde aanbod van wijn doet niets af aan de prijs van een Grand Cru. Die gedachte proberen wij te vertalen naar varkensvlees om zo onderscheidend te zijn. Mijn motto daarbij is: nieuwe dingen bestaan niet, nieuwe combinaties wel."

Wat zijn de valkuilen en voordelen van een concept?
"De grootste valkuil van een concept is om te groot te willen beginnen. Daarentegen is er wel een kritische massa nodig om leveringszekerheid te waarborgen. Die balans hebben wij op orde. Wij zijn klein begonnen en hebben daardoor ieder jaar groei weten te realiseren. Varkenshouders die zich bij ons aansluiten, streven meestal niet naar groot, groter, grootst. Zij voelen zich vaak aangetrokken tot de werkwijze van Livar. Samen met hen en onze leveranciers en afnemers vormt Livar één team."

Wij hebben dezelfde uitdagingen als Vion en Van Rooi  

Hoe organiseren jullie de vierkantsverwaarding van het varken?
"Laat ik vooropstellen dat vierkantsverwaarding geen probleem is, maar een uitdaging. Elke week weer. Zowel voor ons, als voor Vion en Van Rooi Meat, als voor de slager op de hoek, die maar een handjevol varkens slacht. Het varkensvlees van Livar is bijvoorbeeld niet China-waardig. Ook bij ons verdwijnen bepaalde producten, zoals de botten, in de anonimiteit. De kunst van het vak is om dit zo klein mogelijk te houden. Je zou vierkantsverwaarding kunnen vergelijken met een omgekeerde puzzel die elke week opnieuw gelegd moet worden. Wij proberen een antwoord te hebben door creatief te zijn met patés, worsten en vleeswaren."

Waar staan de Nederlandse varkenshouderij en Livar over 5 jaar?
"Wij streven naar een beheerste groei, afhankelijk van de vraag. Dat betekent in ons geval dat we 10% tot maximaal 20% per jaar willen groeien. De uitdaging hierbij is om de balans vinden tussen de productie en de afzet. Afzet komt eerst en daarna volgt de productie. Ikzelf verwacht de komende 10 jaar nog actief te zijn."

"Binnen nu en 5 jaar verwacht ik dat er een oplossing komt voor het mestprobleem in Nederland. De mestverwerkingstechniek ontwikkelt zich snel en vanuit de akkerbouw is er behoefte aan organische meststoffen. Waar de Nederlandse varkenshouderij over 5 jaar staat, durf ik niet te voorspellen. Dat is ook niet aan mij. De Nederlandse consument vraagt steeds meer diversiteit. Dit betekent dat er ruimte is voor groei van concepten in de varkenshouderij. Al heb ik niet de illusie dat iedereen voor een nichemarkt gaat produceren. Dat is onmogelijk. Niche kan zich alleen handhaven naast gangbaar. Dat geldt ook voor de varkenshouderij."

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Wouter Baan

Wouter Baan is hoofdredacteur van Boerenbusiness. Hij richt zich daarnaast op zuivel, varkens en vleesmarkten. Ook volgt hij de (bedrijfs)ontwikkelingen binnen de agribusiness en interviewt hij CEO’s en beleidsmakers.
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden