Duitse boeren smijten nog niet met geld, maar de investeringsbereidheid neemt wel toe. Hogere prijzen voor vlees en melk zorgen voor betere verdiensten. Het investeringsbedrag in het komende half jaar neemt hierdoor met één miljard toe ten opzichte van vorig jaar.
Volgens Joachim Rukwied, voorzitter bij het 'Deutschen Bauernverbandes', hebben Duitse boeren weer vertrouwen om te investeren. Het investeringsbedrag gaat de komende 6 maanden waarschijnlijk met één miljard oplopen tot 4,6 miljard euro. Daarmee ligt het bedrag overigens nog niet op het niveau van voor de crisisjaren. Door jaren met slechte verdiensten hebben Duitse boeren nog altijd gaten te dichten.
'De toenemende investeringen zijn goed voor de werkgelegenheid en de plattelandsontwikkeling', aldus Rukwied. Zowel in de primaire sector als in de aanverwante sectoren neemt hierdoor het aantal banen toe.
Boer blijft betrouwbare klant
Duitse banken zien boeren nog altijd als een betrouwbare en solide klant. Dit komt vooral vanwege het stabiele onderpand. Dit geeft geldverstrekkers veel zekerheid. De financieringsverhouding voor investeringsgoederen (zonder grond) in de Duitse landbouw is momenteel 33 procent aan vreemd vermogen, tegenover 67 procent aan eigen vermogen.
Het bedrag aan vreemd vermogen bereikte vorig jaar december een recordniveau van 50,6 miljard euro. Het investeringsbedrag (zonder grond) per arbeidsplaats bedraagt hiermee ongeveer 498.000 euro. Daamee behoort de landbouw tot de kapitaalintensiefste sectoren van de Duitse economie.
Risicomanagement belangrijk
Volgens Rukwied zijn (technologische) investeringen voor veehouders en akkerbouwers noodzakelijk om de concurrentiepositie te behouden. Daarbij zijn boeren afhankelijk van volatiele agrarische markten. Dit vraagt om nieuwe manieren van risicomanagement, zoals bijvoorbeeld het indekken op termijnmarkten. Ook betrouwbare financieringsbegeleiding wordt volgens Rukwied steeds belangrijker.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.