Boerenbusiness Poll

Wie bracht de sector in 2016 in beweging?

15 December 2016 - Redactie Boerenbusiness - 40 reacties

Wie bracht de Nederlandse agrarische sector in 2016 het meest in beweging? Boerenbusiness is nieuwsgierig wie u nomineert als de krachtigste agrarische initiatiefnemer van 2016. Breng uw stem uit in de Boerenbusiness Poll.

In elke sector van de Nederlandse land- en tuinbouw vonden we ze dit jaar, mensen die stonden voor een visie en deze via een actie, een organisatie of social media naar buiten brachten. Boerenbusiness selecteerde negen personen die de sector in beweging zetten.

Stemmen
In de Boerenbusiness Poll, rechts van elk artikel, kunt u stemmen op de persoon van uw keuze. Wie bracht volgens u de boer in beweging?

Een overzicht van de genomineerden:

1. Initiatiefnemers laarzenactie
De laarzenactie is ontstaan omdat er in de melkveehouderij onzekerheid is over het behoud van de derogatie. Doormiddel van filmpjes op social media vroegen diverse melkveehouders aandacht, omdat ze zich letterlijk 'belazerd' voelden door staatssecretaris Martijn van Dam. Binnen mum van tijd nam dit een enorme vlucht en doken regionale en landelijke media er bovenop. Een hoogtepunt was de uitzending van Nieuwsuur met staatsecretaris Martijn van Dam. Begin november hebben de initiatiefnemers ook met Martijn van Dam gesproken en een oproep gedaan voor duidelijkheid omtrent derogatie. @GeertStevens79

 

2. Jan Huitema 
Europarlementariër Jan Huitema (32) namens de VVD heeft in 2016 als hoofdverantwoordelijke vanuit de landbouwcommissie weten te voorkomen dat Europese landen een methaanplafond krijgen. Ook verhinderde hij samen met Bas Belder (SGP) dat patenten verleend kunnen worden op natuurlijke eigenschappen van planten, zette hij de toelating van mineralenconcentraat boven de gebruiksnorm voor dierlijke mest op de Europese politieke kaart en werd zijn rapport over innovatie in de land- en tuinbouw met een meerderheid in het Europees Parlement aangenomen. Hierin roept hij op ruimte in de regelgeving te laten voor innovaties en nieuwe inzichten waarbij de boer en tuinder centraal staan. Huitema vindt het enorm belangrijk de kloof tussen boer en consument te dichten en werkt daar continu aan. In een filmpje legt hij uit dat de moderne landbouw juist de oplossing voor de uitdagingen van morgen in de hand heeft. Naast zijn politieke carrière als landbouwwoordvoerder heeft de Fries ook nog een melkveebedrijf in Makkinga. @jhuitema

 

3. Caroline van der Plas (Boerburgertweet)
Boerburgertweet is een social media-project dat in augustus 2015 is opgericht door Caroline van der Plas. Het doel is om de burger te informeren over waar het voedsel vandaan komt en om meer maatschappelijk draagvlak te creëren voor boeren in Nederland. Elke week Twittert een andere boer(in) of tuinder vanaf zijn of haar erf via het gezamenlijke account. Zij laten in tekst, video’s en foto’s open en eerlijk zien wat er allemaal in de stal of op de akkers gebeurt. Duizenden burgers hebben kalveren en biggen live geboren zien worden, biggen gecastreerd zien worden, koeien in de wei gezien, maar ook koeien die jaarrond op stal staan, aardappelen rooien, fruit zien groeien, kuikens uit een ei zien kruipen, akkerbouwgewassen bespoten zien worden en geiten gemolken zien worden door een melkmachine. De kracht van Boerburgertweet is dat de boer hierdoor weer een gezicht krijgt. De boer en het eten dat hij produceert zijn niet meer anoniem, maar zichtbaar voor iedereen. @Boerburgertweet

 

4. Peter van Damme (Boer Bewust)
Het meest verse initiatief dat in deze ranking mee doet is Boer Bewust. Enkele boeren uit de Flevopolder zijn de continue onjuiste en gekleurde berichtgeving in de media over gangbare land- en tuinbouw zat, want daardoor komen verkeerde besluiten tot stand en ontstaat er door framing een onjuist beeld van de gangbare sectoren. Daar brengen zij verandering in met de bekende Boer Bewust borden die in het hele land te vinden zijn en door doorlopend feitelijk juiste informatie over de gangbare landbouw te delen op alle sociale media kanalen en in de traditionele media. In de vijf maanden dat Boer Bewust naar buiten treedt om op transparante wijze te laten zien waarom gangbare Nederlandse producten tot de absolute wereldtop behoren, zijn steeds meer olievlekken van boeren ontstaan die weer vol trots laten zien waarom zij voor gangbaar hebben gekozen. Ook heeft de groep de politiek wakker geschud. Politici in Den Haag en op gemeentelijk niveau willen hun verhaal horen. Boer Bewust praat mee in groepen waar beleidsplannen of visies voor de landbouw worden ontwikkeld. @boerbewust

 

5. Annie Schreijer-Pierik 
CDA Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik is in het Europees Parlement lid van de commissies voor ondermeer Landbouw en plattelandsontwikkeling. Schrijer-Pierik heeft ‘Twentse boerenroots’ en samen met haar man en zoon runt ze een vleesvarkensbedrijf in het Overijsselse Hengevelde. In Brussel bepleit ze actief de belangen van de Nederlandse agrarische sector. Zo wist ze te achterhalen dat Martijn van Dam al in juli op de hoogte was van de Europese bezwaren ten aanzien van het voorstel aangaande de fosfaatrechten. Ook komt ze in Brussel actief op voor het belang van een goed inkomen voor Nederlandse boeren en hun gezinnen. ‘Hier in Brussel wordt het landbouwbeleid uitgestippeld en daarom probeer ik hier zo goed mogelijk de belangen van de Nederlandse boeren te verdedigen’, aldus Schreijer-Pierik. @AnnieSchreijer


6. Initiatiefnemers mmmEggies
De missie van de mmmEggies is met girlpower een actieve, open en eerlijke bijdrage leveren aan het imago van het Nederlandse ei als gezond product en het imago van de Nederlandse voedselproducent. Afgelopen jaar is mmmEggies zichtbaar geweest bij het Animal Event in Hilvarenbeek, de Libelle Beurs, de Nijmeegse Vierdaagse,  Boerenmarkt in Ommen en Barneveld. Ook op Social Media, open dagen en andere bijeenkomsten is mmmEgies aanwezig. De 'roze mmmEggies vlek' verspreidt zich steeds meer doordat consumenten ons volgen op Social Media, horen en zien op radio en televisie of live ontmoeten op beurzen, markten en open dagen. @mmmEggies

 

7. Dick Veerman
Foodlog ontwikkelde zich in 11 jaar tot hét interactieve nieuwsplatform over landbouw, levensmiddelen, gezondheid en lekker eten & drinken. De gewaardeerde community heeft jaarlijks 1,5 miljoen unieke bezoekers en een vaste lezerskern van 120.000 mensen op de thuissite. Via contentpartnerships met msn.nl en nu.nl bereikt het uit 8 mannen en vrouwen bestaande team van Foodlog het brede publiek. Een netwerk van ruim 500 wetenschappers, artsen, boeren, voedingsmiddelenmakers, journalisten, studenten, voedselveiligheidsspecialisten, retailers én kritische consumenten voedt de site en discussieert mee over de toekomst van voedsel en voeding in de 21e eeuw. Open en fair, maar ook kritisch en soms fel. Altijd gericht op het proces tussen mensen die verschillend denken en uiteenlopende achtergronden hebben. Of het begrip kweekt tussen boeren en burgers, kloven dicht tussen wetenschappers en dromers of de kwaliteit van politieke besluitvorming verbetert? Daarover zegt oprichter Dick Veerman, 'als je duidelijk maakt hoe slecht mensen naar elkaar luisteren, maak je in ieder geval een begin.' @foodlog_nl

 

8. Geesje Rotgers
Onderzoeksjournaliste Geesje Rotgers heeft in 2016 twee belangrijke zaken in de actualiteit gebracht. Te weten: Onjuiste rapportages over waterkwaliteit zetten derogatie melkveehouderij op het spel en de Impact van fijnstof op volksgezondheid zwaar overdreven. In beide gevallen betreft het journalistiek onderzoek op basis van zo compleet mogelijke data-bestanden. En beide journalistieke keren kwamen daar heel andere conclusies uit dan de beleidsmakers zelf. Dat deed de nodige stof opwaaien. Ook in de Tweede Kamer waar onder meer vier moties werden aangenomen. Voor diverse organisaties, waaronder Stichting Mesdag Zuivelfonds en de Nederlandse Melkveehouders Vakbond, was het reden de handschoen beleidsmatig op te pakken. @VakbladVfocus

 

9. Ingrid Jansen (Producenten Organisatie Varkenshouderij) 
In juni lanceerde de POV het Actieplan Vitale Varkenshouderij. Met dit plan tracht de POV een betere positie voor de Nederlandse Varkenshouder nationaal en internationaal te realiseren door het samenbrengen van diverse partijen uit de varkensketen en het gezamenlijk ontwikkelen en implementeren van het actieplan. Het doel van de POV is een betere positie creeëren voor en met alle Nederlandse varkenshouders, waarbij de varkenshouder een gewaardeerde plek krijgt in de totale varkensketen. Een belangrijk onderdeel van de POV is de verbindende rol die de POV speelt bij het ‘smeden’ van een sterke community. De Nederlandse varkenshouder wordt in zijn kracht gezet en mag trots zijn op het vak, zo is het streven. @POVarkenshouder

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
40 reacties
H.Runneboom 15 December 2016
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl//artikel/10872648/Wie-bracht-de-sector-in-2016-het-meest-in-beweging?]Wie bracht de sector in 2016 het meest in beweging?[/url]
Op deze manier stem ik op Caroline van de Plas
Antje kingma 15 December 2016
Ik stem op alle boeren en boerinnen van @boerburgertweet: samen breng je de mooiste beweging
Caroline van der Plas 15 December 2016
supervrouw!!
Isabelle 15 December 2016
Meggies zijn aanstekelijk enthousiast, positief en daadkrachtig!
Dirma van Engelen 15 December 2016
Ik stem op Boer Bewust. Ik vind dit een geweldig mooi initiatief. Ik vind het een zeer kwalijke zaak dat er door de media soms een hype ontstaat die de hardwerkende en met de natuur verbonden boer in een kwaad daglicht stelt. Burgers krijgen zo geen eerlijk beeld van onze boeren!
Ik ben trots op al onze Nederlandse boeren die met hard werken, een geweldig mooi (export) product voortbrengen!!!
Jojetje 15 December 2016
Boerbewust is een super positieve beweging voor alle agrariërs in Nederland die trots is op ons Nederlands product en dit op een geweldige manier uitdraagt. Het is met name Peter van Damme van harte gegund!!
Chris hoeven 15 December 2016
Ik stem op caroline en ingrid
Gerard Nielen 15 December 2016
Ik stem op Peter van Damme. Hij heeft de Boeren weer eens wakker geschut . Hij heeft mijn stem verdiend.
Marike Brakband 15 December 2016
Ik stem op Maartje Gussinklo.
Ton Christiaanse 15 December 2016
Carolien krijgt mijn stem.
Ellie kools 16 December 2016
Carolien vd plas natuurlijk!
Floor 16 December 2016
Carolien for President!
Die staat voor alle buitenlui, burgers en boeren toch?
Floor 16 December 2016
Carolien for President!
Die staat voor alle buitenlui, burgers en boeren toch?
petatje 16 December 2016
Wat mij betreft lof voor alle initiatieven. Als ik maar een stem mag geven dan gaat die naar Geesje Rotgers omdat zij zich als een soort mol door bestaande ambtelijke onderzoeksgegevens ploeterde en op basis daarvan de ambtelijke conclusies uit die zelfde onderzoeken kon weerleggen. Dat is het betere werk, ze verdient vast zoveel dat ze voor LTO onbetaalbaar is. Anders behoorde ze daar te werken en meehelpen om het polderende afbraakmodel waar de LTO lobbyisten van harte aan mee werken te stoppen en eerlijke orde op zaken stellen in vergader je rot land waar de LTO blind vaart op studies van de overheid omdat ze de ballen niet hebben om het zelf serieus op te pakken!
Geertjan Kloosterboer 16 December 2016
Allemaal goede initiatieven!
Samen sterk voor goed geluid vanuit de sector, super!
Allemaal winnaars in mijn optiek.
#laarzenactie
Lian 16 December 2016
Mmmeggies
Arjan 16 December 2016
Door de zichtbaarheid van de borden heeft Boer Bewust veel invloed. Maar de prijs zou dan m.i. naar de mensen van Vallei Boert Bewust moeten gaan, want daar is dit bedacht en dat loopt al 3 jaar.
Daarom stem ik op de boerburgertweetmeet omdat die zo ontzettend veel inside informatie geeft.
Francien 16 December 2016
Caroline,natuurlijk!!
Boer Joop 16 December 2016
Ik stem op mijzelf en alle collega melkveehouders Omdat we allemaal keihard hebben moeten werken voor een schrale melkprijs pure uitbuiting !!! Gefeliciteerd boer Joop en collega s
Jasper 16 December 2016
Ik stem op boerbewust, eindelijk een groep collegas die de zaken eens durft te benoemen en anderen motiveert om ook voor zichzelf op te staan en negatieve beeldvorming van onze mooie sector aan te pakken. Als er een pluimvee bord komt zet ik er ook eentje bij m'n bedrijf. Top!
Iris Bos 16 December 2016
Ik stem op Caroline van der Plas, omdat zij echt passie heeft voor haar vak echt staat voor de boer en omdat ik heel veel van haar heb geleerd.

Caroline het is je gegund!!

Liefs Iris Bos
Sabine 16 December 2016
Ik stem op Caroline vd Plas.
Jeanette van der Meijden 17 December 2016
Ik stem op Peter van Damme
Bert Vogels 20 December 2016
Ik stem op Ingrid Jansen.
Probeer als POV ook varkenspost bij de club te krijgen, stop met elkaar te strijden.
Janneke 21 December 2016
Mmmeggies
martin 21 December 2016
Caroline van de Plas
phil v d broek 21 December 2016
Mmmeggies
Paula Platzer 23 December 2016
Caroline vd Plas. Mijn stem heb je!
Abonnee
Boer Jan 23 December 2016
Mooi dat er zo veel positieve animo is voor de diverse pro-landbouw inititatieven.
Ik stem op BoerBewust omdat ze het self esteem onder de landbouw producenten een boost geeft.
Jacqueline Klappe 24 December 2016
Ik stem op Caroline met Boerburgertweet!
miranda 29 December 2016
Ik stem op Peter van Damme
Corine 30 December 2016
Caroline van de Plas
henny gruben 30 December 2016
ik stem op Caroline van der Plas
Peter 30 December 2016
Caroline van der Plas
Yolanda 30 December 2016
Caroline van der Plas
Magda Olofsen 30 December 2016
Ik stem op Caroline. Boerburgertweet
Frans Meulders 30 December 2016
Zeer lastige keuze. Mag ik ook een top drie maken ?
Martine 30 December 2016
Caroline @boerburgertweet
Jojetje 31 December 2016
En wie van deze kanjers heeft er nu gewonnen?!!
Jojetje 31 December 2016
En wie van deze kanjers heeft er nu gewonnen?!!
Jojetje 4 Januari 2017
En wie van deze kanjers heeft er nu gewonnen?!!
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden