Wie bracht de Nederlandse agrarische sector in 2016 het meest in beweging? Boerenbusiness is nieuwsgierig wie u nomineert als de krachtigste agrarische initiatiefnemer van 2016. Breng uw stem uit in de Boerenbusiness Poll.
In elke sector van de Nederlandse land- en tuinbouw vonden we ze dit jaar, mensen die stonden voor een visie en deze via een actie, een organisatie of social media naar buiten brachten. Boerenbusiness selecteerde negen personen die de sector in beweging zetten.
Stemmen
In de Boerenbusiness Poll, rechts van elk artikel, kunt u stemmen op de persoon van uw keuze. Wie bracht volgens u de boer in beweging?
Een overzicht van de genomineerden:
1. Initiatiefnemers laarzenactie
De laarzenactie is ontstaan omdat er in de melkveehouderij onzekerheid is over het behoud van de derogatie. Doormiddel van filmpjes op social media vroegen diverse melkveehouders aandacht, omdat ze zich letterlijk 'belazerd' voelden door staatssecretaris Martijn van Dam. Binnen mum van tijd nam dit een enorme vlucht en doken regionale en landelijke media er bovenop. Een hoogtepunt was de uitzending van Nieuwsuur met staatsecretaris Martijn van Dam. Begin november hebben de initiatiefnemers ook met Martijn van Dam gesproken en een oproep gedaan voor duidelijkheid omtrent derogatie. @GeertStevens79
2. Jan Huitema
Europarlementariër Jan Huitema (32) namens de VVD heeft in 2016 als hoofdverantwoordelijke vanuit de landbouwcommissie weten te voorkomen dat Europese landen een methaanplafond krijgen. Ook verhinderde hij samen met Bas Belder (SGP) dat patenten verleend kunnen worden op natuurlijke eigenschappen van planten, zette hij de toelating van mineralenconcentraat boven de gebruiksnorm voor dierlijke mest op de Europese politieke kaart en werd zijn rapport over innovatie in de land- en tuinbouw met een meerderheid in het Europees Parlement aangenomen. Hierin roept hij op ruimte in de regelgeving te laten voor innovaties en nieuwe inzichten waarbij de boer en tuinder centraal staan. Huitema vindt het enorm belangrijk de kloof tussen boer en consument te dichten en werkt daar continu aan. In een filmpje legt hij uit dat de moderne landbouw juist de oplossing voor de uitdagingen van morgen in de hand heeft. Naast zijn politieke carrière als landbouwwoordvoerder heeft de Fries ook nog een melkveebedrijf in Makkinga. @jhuitema
3. Caroline van der Plas (Boerburgertweet)
Boerburgertweet is een social media-project dat in augustus 2015 is opgericht door Caroline van der Plas. Het doel is om de burger te informeren over waar het voedsel vandaan komt en om meer maatschappelijk draagvlak te creëren voor boeren in Nederland. Elke week Twittert een andere boer(in) of tuinder vanaf zijn of haar erf via het gezamenlijke account. Zij laten in tekst, video’s en foto’s open en eerlijk zien wat er allemaal in de stal of op de akkers gebeurt. Duizenden burgers hebben kalveren en biggen live geboren zien worden, biggen gecastreerd zien worden, koeien in de wei gezien, maar ook koeien die jaarrond op stal staan, aardappelen rooien, fruit zien groeien, kuikens uit een ei zien kruipen, akkerbouwgewassen bespoten zien worden en geiten gemolken zien worden door een melkmachine. De kracht van Boerburgertweet is dat de boer hierdoor weer een gezicht krijgt. De boer en het eten dat hij produceert zijn niet meer anoniem, maar zichtbaar voor iedereen. @Boerburgertweet
4. Peter van Damme (Boer Bewust)
Het meest verse initiatief dat in deze ranking mee doet is Boer Bewust. Enkele boeren uit de Flevopolder zijn de continue onjuiste en gekleurde berichtgeving in de media over gangbare land- en tuinbouw zat, want daardoor komen verkeerde besluiten tot stand en ontstaat er door framing een onjuist beeld van de gangbare sectoren. Daar brengen zij verandering in met de bekende Boer Bewust borden die in het hele land te vinden zijn en door doorlopend feitelijk juiste informatie over de gangbare landbouw te delen op alle sociale media kanalen en in de traditionele media. In de vijf maanden dat Boer Bewust naar buiten treedt om op transparante wijze te laten zien waarom gangbare Nederlandse producten tot de absolute wereldtop behoren, zijn steeds meer olievlekken van boeren ontstaan die weer vol trots laten zien waarom zij voor gangbaar hebben gekozen. Ook heeft de groep de politiek wakker geschud. Politici in Den Haag en op gemeentelijk niveau willen hun verhaal horen. Boer Bewust praat mee in groepen waar beleidsplannen of visies voor de landbouw worden ontwikkeld. @boerbewust
5. Annie Schreijer-Pierik
CDA Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik is in het Europees Parlement lid van de commissies voor ondermeer Landbouw en plattelandsontwikkeling. Schrijer-Pierik heeft ‘Twentse boerenroots’ en samen met haar man en zoon runt ze een vleesvarkensbedrijf in het Overijsselse Hengevelde. In Brussel bepleit ze actief de belangen van de Nederlandse agrarische sector. Zo wist ze te achterhalen dat Martijn van Dam al in juli op de hoogte was van de Europese bezwaren ten aanzien van het voorstel aangaande de fosfaatrechten. Ook komt ze in Brussel actief op voor het belang van een goed inkomen voor Nederlandse boeren en hun gezinnen. ‘Hier in Brussel wordt het landbouwbeleid uitgestippeld en daarom probeer ik hier zo goed mogelijk de belangen van de Nederlandse boeren te verdedigen’, aldus Schreijer-Pierik. @AnnieSchreijer
6. Initiatiefnemers mmmEggies
De missie van de mmmEggies is met girlpower een actieve, open en eerlijke bijdrage leveren aan het imago van het Nederlandse ei als gezond product en het imago van de Nederlandse voedselproducent. Afgelopen jaar is mmmEggies zichtbaar geweest bij het Animal Event in Hilvarenbeek, de Libelle Beurs, de Nijmeegse Vierdaagse, Boerenmarkt in Ommen en Barneveld. Ook op Social Media, open dagen en andere bijeenkomsten is mmmEgies aanwezig. De 'roze mmmEggies vlek' verspreidt zich steeds meer doordat consumenten ons volgen op Social Media, horen en zien op radio en televisie of live ontmoeten op beurzen, markten en open dagen. @mmmEggies
7. Dick Veerman
Foodlog ontwikkelde zich in 11 jaar tot hét interactieve nieuwsplatform over landbouw, levensmiddelen, gezondheid en lekker eten & drinken. De gewaardeerde community heeft jaarlijks 1,5 miljoen unieke bezoekers en een vaste lezerskern van 120.000 mensen op de thuissite. Via contentpartnerships met msn.nl en nu.nl bereikt het uit 8 mannen en vrouwen bestaande team van Foodlog het brede publiek. Een netwerk van ruim 500 wetenschappers, artsen, boeren, voedingsmiddelenmakers, journalisten, studenten, voedselveiligheidsspecialisten, retailers én kritische consumenten voedt de site en discussieert mee over de toekomst van voedsel en voeding in de 21e eeuw. Open en fair, maar ook kritisch en soms fel. Altijd gericht op het proces tussen mensen die verschillend denken en uiteenlopende achtergronden hebben. Of het begrip kweekt tussen boeren en burgers, kloven dicht tussen wetenschappers en dromers of de kwaliteit van politieke besluitvorming verbetert? Daarover zegt oprichter Dick Veerman, 'als je duidelijk maakt hoe slecht mensen naar elkaar luisteren, maak je in ieder geval een begin.' @foodlog_nl
8. Geesje Rotgers
Onderzoeksjournaliste Geesje Rotgers heeft in 2016 twee belangrijke zaken in de actualiteit gebracht. Te weten: Onjuiste rapportages over waterkwaliteit zetten derogatie melkveehouderij op het spel en de Impact van fijnstof op volksgezondheid zwaar overdreven. In beide gevallen betreft het journalistiek onderzoek op basis van zo compleet mogelijke data-bestanden. En beide journalistieke keren kwamen daar heel andere conclusies uit dan de beleidsmakers zelf. Dat deed de nodige stof opwaaien. Ook in de Tweede Kamer waar onder meer vier moties werden aangenomen. Voor diverse organisaties, waaronder Stichting Mesdag Zuivelfonds en de Nederlandse Melkveehouders Vakbond, was het reden de handschoen beleidsmatig op te pakken. @VakbladVfocus
9. Ingrid Jansen (Producenten Organisatie Varkenshouderij)
In juni lanceerde de POV het Actieplan Vitale Varkenshouderij. Met dit plan tracht de POV een betere positie voor de Nederlandse Varkenshouder nationaal en internationaal te realiseren door het samenbrengen van diverse partijen uit de varkensketen en het gezamenlijk ontwikkelen en implementeren van het actieplan. Het doel van de POV is een betere positie creeëren voor en met alle Nederlandse varkenshouders, waarbij de varkenshouder een gewaardeerde plek krijgt in de totale varkensketen. Een belangrijk onderdeel van de POV is de verbindende rol die de POV speelt bij het ‘smeden’ van een sterke community. De Nederlandse varkenshouder wordt in zijn kracht gezet en mag trots zijn op het vak, zo is het streven. @POVarkenshouder
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl//artikel/10872648/Wie-bracht-de-sector-in-2016-het-meest-in-beweging?]Wie bracht de sector in 2016 het meest in beweging?[/url]