Met dat de fusie tussen Amerikaanse chemiegiganten Dow Chemical en DuPont definitief is, ontstaat het fusiebedrijf DowDuPont met een marktwaarde van 130 miljard dollar. Het betreft de grootste fusie ooit in de chemiesector.
Na het Duitse BASF zijn de multinationals, die beiden ook in Nederland actief zijn, het grootste chemieconcern ter wereld. Hun omzet in zaden en chemische middelen is groter dan de huidige marktleider, Monsanto.
De fusie zou mede voortgekomen zijn na aandringen van investeringsfondsen die hogere winsten eisen. Zij zien het liefst een splitsing van de meest succesvolle bedrijfsonderdelen. Het opbreken van het nieuwe bedrijf in twee of drie losse ondernemingen voorkomt tevens problemen met toezichthouders. De splitsing moet binnen 18 tot 24 maanden plaatsvinden.
Dow's Chief Executive Andrew Liveris zal de executive voorzitter zijn van het nieuwe bedrijf, terwijl DuPont Chief Executive Edward Breen de CEO titel krijgt. Wat de gevolgen voor de Nederlandse dochterbedrijven zijn, is nog onduidelijk. Dow AgroSciences Nederland is producent van gewasbeschermingsmiddelen waaronder Primstar, Tracer en N-Lock. Salesmanager Wim Boudeling weet nog niet welke gevolgen de fusie heeft. ‘Dat kan ik op dit moment niet nog niet overzien. Ik neem aan dat de agrotakken zullen worden samengevoegd. Verder is het nog te vroeg om er iets over te zeggen.’
DuPont Nederland heeft zeven locaties waaronder dochter DuPont Crop Protection Products Nederland. Het bedrijf ontwikkelt, registreert en verkoopt gewasbeschermingsmiddelen voor de Nederlandse land- en tuinbouw via een netwerk van dealers.
Dow en Dupont doen wat marktwaarde betreft niet veel voor elkaar onder; respectievelijk hebben de bedrijven een beurswaarde van 59 miljard en 58,4 miljard dollar. Een samensmelting levert volgens kenners voor 3 miljard dollar aan kostenbesparingen op.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.