Met de overname van KWS Potato verdubbelt Stet Holland niet alleen in omvang, het wordt ook in één klap de vierde speler van de Nederlandse pootgoedhandel. ‘Het is voor ons een unieke kans’, aldus directeur Peter Ton van Stet Holland.
Ton spreekt van een perfecte match. ‘Stet heeft altijd om zich heen gekeken naar geschikte partners om een stap mee te maken. Onze focus lag duidelijk op autonome groei; in een markt waar je door het volgen van de juiste strategie groei kunt realiseren, maar er is geen bedrijf in de pootgoedmarkt dat in zo’n korte tijd zo sterk kan groeien. Aan de andere kant kent de markt maar een beperkt aantal spelers. Zeker ondernemingen die eigen kweekmateriaal exporteren. Daarom is deze kans een unieke kans.’
Onder het eigen kweekmateriaal van KWS behoort ook de succesvolle chipsaardappel VR 808 en nog meer chips- en french friesrassen, terwijl Stet toch meer specialist is in vers en daarmee ook de focus heeft op andere markten. Past dat bij elkaar? ‘Er is weinig overlap en dat is eigenlijk juist een uitstekend uitgangspunt. Na de samenvoeging gaan de afzetlanden van Stet zeker veranderen. Wij zijn specialist op vers en niet actief in pootgoed voor de verwerkende industrie. Daarbij ligt onze geografische focus nu op landen in het Midden-Oosten en rond de Middellandse Zee, maar in de nieuwe combinatie groeien we uit van specialist naar totaalspeler. Daarin verstevigen wij onze succesvolle positie in vers en hopen we die in french fries en chips verder uit te bouwen.’
Stet Holland realiseert een jaarlijkse omzet van circa 20 miljoen euro. Financiële details over de voorgenomen deal doen de bedrijven niet. Wel wil de Stet-directeur kwijt dat er in de nieuwe combinatie na de overdracht op 30 juni 100.000 ton pootgoed omgezet gaat worden. ‘Agrico en moederbedrijf HZPC blijven significant groter, derde in omvang is Meijer in Kruiningen, maar vervolgens zijn wij duidelijk de vierde speler op de Nederlandse markt. Wij doen het nu met 13 fte, maar dat gaat met de komst van het KWS personeel meer dan verdubbelen.’
Ton vindt het nog te vroeg om in te gaan op de marktbenadering en het onderscheidende vermogen ten opzichte van de concurrentie. ‘Wij concentreren ons eerst op het uiterst complementaire karakter van de twee bedrijven. In de eerste periode van 100 dagen moeten we ervoor zorgen dat alle telers en klanten een plek binnen de nieuwe organisatie krijgen. In de tweede fase moet dat worden waargemaakt en in fase drie, vanaf de zomer van 2017, bepalen we wat de ideale strategie van de organisatie zal zijn.’
De zomer van 2016 is het moment dat de verantwoordelijkheid van KWS naar Stet overgaat. Dat valt samen met de definitieve afsluiting van oogst 2015. ‘Oogst 2016 zal onze verantwoordelijkheid zijn. De to-do list is uitgebreid. Je spreekt van een grote overname; dat is geen sinecure. We gaan meer dan verdubbelen in omvang, Dat vraagt inspanning van alle betrokkenen van Stet en KWS, maar onoverkomelijkheden of deal breakers voorzie ik op dit moment niet. Ook de eerste reacties vanuit de markt zijn positief.’
Lees hier de reactie van Roland Peerenboom van KWS Potato.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.